بدون مجموعه

هنر سنتی

پلاس بافی


خلاصه :

سلام من امروز می خواهم درباره پلاس بافی صحبت کنم و امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد

«پلاس» نوعی گلیم پشمی یک رو است که غالباً بعنوان زیرانداز بکار می رود. معروفترین پلاس را در ترکمن صحرا بافته می شود و در آن نواحی آنرا «پالاس» می نامند. در یزد و سایر نقاط ایران به ویژه بین عشایر نیز این زیرانداز می بافته می شود. به دلیل اینکه پلاس از نخ پشم بافته می شود رطوبت را از زمین یا اطراف خود به بالا منتقل نمی کند و به این خاطر برای فرش نمودن کف چادرهای عشایر یا ساختن سیاه چادر که اغلب در زمین های مرطوب و بدون زه کشی برپا می گردد و نیز خانه های روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه

بافت گلیم بسیار پیش از ظهور اسلام در ایران رایج بوده است. و قدمت آن بین 5000 الی 3000 سال قبل از میلاد تخمین زده می شود. از آنجا که منسوجات اگر بصورت ویژه ای حفاظت نشود زمان کوتاهی پس از تولید می پوسند و از بین می روند و هرگز قدمت واقعی سوابق بافندگی اقوام مختلف شناخته نخواهد شد. ابزار استخوانی و چوبی بافندگی ، دیگر آلات بافندگی کهن نیز در زیر خاک محفوظ نمی ماند و به همین دلیل فقط ابزار سنگی یا فلزی به جای مانده نشانگر سابقه تولید منسوجات است. البته اندک دست بافته های کشف شده از کیفیت عالی ، تکنیک پیچیده و نبوغ هنرمندانه آفرینندگان آن حکایت می کند.

فرهنگ بی مانند گلیم بافی در حقیقت پاسخی است به نیازهای اولیه روستاییان و کوچندگان که در جستجوی دستیابی به چادری خشک ، خیمه هایی فرش شده و وسایل خواب گرم تر بوده اند.

آنچه را که امروزه به عنوان گلیم می شناسیم دست آوردی است که در اثر سده ها کار مشقت بار در پای دارهای بافندگی ساده روستایی و ایلیاتی پدید آمده است.

همانطوریکه قبلاً عنوان شد معروفترین پلاس ها (نوعی گلیم ترکمنی) از ناحیه ترکمن صحرا است. طایفه «یموت» (از طایفه های ترکمن) که در ترکستان غربی و ایران زندگی می کنند تنها قبیله ای است که مردم آن هنوز هم به بافت گلیم ادامه می دهند در داخل افغانستان شمالی گروه بزرگی از ترکمن های «ارساری» گلیم و کیف می بافند. در واقع کیف های ترکمنها بیش از دیگر منسوجات هنر بافندگی آنان را به نمایش می گذارد. کیف های سنتی ، چادرها و یراق آلات که به عنوان جزء مکمل زندگی چادرنشینی یا شبه چادرنشینی ترکمن ها است با اسلوب تخت باف توسط طوایف گوناگون آنان به خصوص قبیله های «ترکستان تکه» و «سالور» در غرب افغانستان و ترکستان غربی بافته می شود.

یموت ها در شمال شرقی ایران در امتداد مرز ترکستان غربی و در نزدیک دریای خزر زندگی می کنند. گروهی از آنان در شمال صحرای «قره قروم» و حدود صد خانواده نیز در هرات واقع در غرب افغانستان ساکن اند.

گلیم های یموت شمال شرقی ایران و اطراف دریای خزر ، بزرگ و مستطیل شکل و یک تکه است. رنگ متن مابین قرمز روناسی تیره و صورتی ملایم تغییر می کند و تمام زمینه را با کمک طرحهای گلدار قهوه ای پر رنگ ، آبی و فیروزه ای و اشکال کوچک شیری رنگ تزیین شده است. طرحهای گلدار از مشخصات ثابت و مهم منسوجات ترکمن است و هر یک از قبایل بزرگ ترکمن گلها را با اسلوب ویژه خود می بافند. این اختلاف در شیوه بافت گلها در قالیهای پرزدار و کیف های ترکمن کاملا مشهود است و با کمک آن می توان گروه های گوناگون قبیله ای را از یکدیگر تشخیص داد. این گل بر روی کیفهاییکه بر پشت شترها انداخته می شود و همچنین بر روی قسمتهایی از چادرها قابل مشاهده است.

ریشه های گلیمهای ترکمن معمولاً یکدست ، گره دار یا شبکه ای است. حاشیه های گلیم ها قرمز رنگ ، ساده و پهن است و گاه با نگاره های جالبی تزئین می شود. در قسمتهای انتهایی این گلیم ها گاهی ریسمانهای اضافه به چشم می خورد که در زمان برگزاری جشنها و مراسم ویژه از آنها برای وصل کردن گلیم به زمین استفاده می شود.

مناطق تولید

پلاس در کلیه مناطق ترکمن نشین از جمله گنبد ، بندرترکمن ، آق قلا ، کلاله ، یزد و سایر نقاط به ویژه عشایر ایران همچنان تولید می شود اما تولید آن در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است.

کاربرد

بافته های پلاس عموماً بصورت زیرانداز کاربرد دارند ولی از آن به فرم کیف ، سجاده ، آیت لیق ، خورجین و ... نیز استفاده می گردد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران