بدون مجموعه

مضرات فست فود


خلاصه :

سلام من امروز می خواهم درباره مضرات فست فود صحبت کنم . می دانم که شما هم مثل من از غذا های فست فودی خوشتان می آید ولی امیدوارم که با این مطلب نظر شما را تغییر بدهم .

تاریخچه ایجاد فست فود

بر اساس منابع تاریخی، از قدیم در سطح دنیا محل های عرضه غذاهای آماده وجود داشته برای نمونه می توان گفت در روم باستان دکه های فروش نان و زیتون وجود داشته و یا در شرق آسیا دکه هایی برای عرضه نودل یا رشته فرنگی از دیرباز به فعالیت مشغول بودند. در غرب آفریقا نوعی کباب چوبی را با نام بروشت عرضه شده و در هند انواع دکه های غذای آماده از قدیم وجود داشته و امروزه نیز در شهرهای این کشور دیده می شوند.

نخستین رستوران فست فود که تقریبا به شکل امروزی به وجود آمد، اتومات نام داشت و در سال 1922 میلادی و در امریکا ایجاد شد. در این رستوران غذاهای از پیش آماده شده در محفظه‌ های گرم کننده شیشه ‌ای نگهداری می شد و مشتری از طریق دستگاه های سکه ای برای خرید آن اقدام می کرد. پس از مدتی استقبال خوبی که از این رستوران شد، باعث گسترش آن شده و با افتتاح شعبه های مختلف در امریکا، به سرعت پیشرفت کرد و در حدود بیست سال بی رقیب ماند. شعار این فست فود این بوده که "ما کار مادران هایمان را کم کردیم." از آن پس رستوران های دیگری چون وست کسل، مک دونالد، کی اف سی؛ برگر کینگ و غیره بر وارد عرصه شده و هر کدام به نوبه خود تغییراتی در این نوع از رستوران ها داده و روش جدیدی برای ارائه غذاهای خود ارائه کرده اند.

مضرات و زیان های فست فودها

به طور کلی غذاهای آماده یا فست فودها به جهت نوع مواد به کار رفته در آن ها خوشمزه بوده و طرفداران بسیاری دارند اما متاسفانه این مواد خوشمزه برای بدن انسان بسیار مضر هستند. افرادی که غذاهای آماده و فست فود زیاد مصرف می کنند، نسبت به دیگران کالری، نمک و چربی بیشتری را دریافت می کنند در حالی که ویتامین و مواد معدنی و مفید غذایی کمتری به بدن آن ها می رسد. برخی از مهمترین مضرات فست فودها عبارتند از:

چاقی

اولین مشکل ناشی از مصرف غذاهای حاضری است. اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می‌‌کند، و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد.

خوردن نوشابه

یکی دیگر از مشکلات غذاهای حاضری است. نوشابه‌های گازدار در کنار تمام این غذاها عرضه و خورده می‌شود. اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ‌ها را تسریع می‌کند. به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی هستند که موجب چاقی می‌شوند

دستگاه تنفسی

کالری اضافه‌ی حاصل از فست فودها موجب اضافه‌وزن و درنتیجه چاقی می‌شود. چاقی خطر اختلالات تنفسی مانند آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهد. اضافه‌وزن بر قلب و ریه فشار وارد می‌کند و موجب می‌شود با کمترین تنش، فرد به‌سختی بیفتد. به‌این‌ترتیب ممکن است تنفس‌تان در هنگام راه‌رفتن، بالارفتن از پله‌ها یا ورزش با سختی همراه شود.

دستگاه عصبی مرکزی

شاید فست فودها در مدت کمی گرسنگی‌تان را برطرف کنند، ولی در درازمدت اثرات بدی از خود برجای می‌گذارند. احتمال بروز افسردگی در افرادی که زیاد فست فود و شیرینی‌های فراوری‌شده می‌خورند، ۵۱درصد بیشتر است از کسانی که مقدار بسیار کمی از این‌گونه مواد غذایی را مصرف می‌کنند.

دستگاه اسکلتی بدن (استخوان‌ها)

کربوهیدرات موجود در فست فودها و غذاهای فراوری‌شده می‌تواند باعث افزایش اسید در دهان‌تان شود. افزایش اسیدِ دهان نیز موجب تجزیه‌ی مینای دندان می‌شود. با نابودی مینای دندان فرصت برای باکتری‌ها فراهم می‌شود که کنترل را به‌دست بگیرند و حفره‌هایی در دندان ایجاد کنند. همچنین چاقی می‌تواند بر تراکم استخوان و توده‌ی عضلات نیز اثری منفی بگذارد. احتمال شکستگی‌های استخوان در افراد چاق بیشتر است.

بدخلقی

اگر در حالت عادی روزهایی هست که شما بدخلقی می‏‎کنید، با خوردن بیش از اندازه فست فود این حالت بدتر هم می‏ شود. تحقیقات نشان داده خوردن فست فود روی خلق و خوی انسان هم تاثیر می‎‏گذارد.


اعتیاد

فست‌فود شدیدا اعتیاد آور است و افرادی که زیاد فست فود می‎خورند نه تنها به خوردن این نوع غذا عادت می ‏کنند، بلکه اشتیاقشان برای خوردن هر نوع غذایی هم بیشتر می ‏شود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران