رویدادهای مدرسه

دعا های تحویل سال بخش ۱

بهترین دعا های تحویل سال بخش ۱


خلاصه :

در این مطلب با دعا های تحویل سال آشنا می شوید 

بهترین دعاها در لحظه تحویل سال نو چیست؟

 

بهترین دعاهای تحویل سال نو کدام اند؟ در لحظه سال نو بهتر اسـت چـه دعایی کنیم تا سال بهتری داشته باشیم؟ لحظه تحویل سال، لحظه اي اسـت کـه طبیعت از نو زنده می شود و بـه این رسم، مـا هم ظاهر خود و خانه خودمان را نو می‌کنیم دراین لحظه میتوانیم علاوه بر نو شدن درون مان، با دعاهایی از خداوند هم کمک بخواهیم تا سال بهتری را برای سرنوشت مـا رقم بزند. با پارس ناز همراه باشید.

 

دعای تحویل سال نو با معنی

در غیر کتب مشهوره روایت کرده ‏اند کـه در وقت تحویل سال نو، این دعا را بسیار بخوانند و بعضی سیصد و شصت و شش مرتبه گفته ‏اند:

 

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ

يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَي أَحْسَنِ الْحَالِ‏؛

اي دگرگون کنندۀ قلب‌ها و چشم‌ها

اي گرداننده و تنظیم کنندۀ روزها و شب‌ها

اي تغییر دهندۀ حال انسان و طبیعت

حال مـا رابه بهترین حال دگرگون فرما

 

«يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌هاي مهم معنوی در مسیر کمال انسان اسـت کـه در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده اسـت. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌هاي و خیزش‌هاي وجود آدمی اسـت.

 

«يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ»

انسان بـه تصریح قرآنی،‌ جانشین خدا بر روی زمین اسـت و این شایستگی را دارد کـه مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» اسـت کـه پروردگار عالمیان بـه وسیله آن، بـه تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و بطور کلی، نظام خلقت می پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق بـه اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

 

«يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَي أَحْسَنِ الْحَالِ»

«حَول» در دعای عید نوروز، بـه معنای «سال» اسـت و «احوال» جمع حال، بـه معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان اسـت. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط بـه مخلوقات اسـت و این صیرورت و تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات اسـت.

عید از عود گرفته شده ودر لغت بـه معنای بازگشتن اسـت. دگرگونی سال جدید و بازگشت بهار نو و نوروز، عیدهایی چون عید فطر را تداعی می کند . مسلمان روزه دار پس از یک ماه پرستش روزی راکه غبار از فطرت توحیدی اش زدوده شده بـه فطرت توحید بازگشته اسـت، عید میگیرد. البته مراتب این بازگشت در افراد گوناگون فرق می کند. دعای تحویل سال هم با جملاتی کوتاه همین مسیر را پیش پای انسان می گشاید.

مقلب القلوب و الابصار پروردگار اسـت کـه قلب ها رابه سمت کمال دگرگون می سازد و چشم ها رابه سوی خود می دوزد . قلب ها چون کرات دگرگون می‌شوند; ولی پس از دگرگونی، باید استواری یابند; زیرا در ادعیه وارد شده اسـت: «و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب هاي مـا را بر دین خود ثابت بدار .» اگر قلوب دگرگون شدند و سپس بر دین الاهی استوار گردیدند، ابصار نیز چنین میشوند ; زیرا ابصار مطیع قلوبند.

شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده اسـت. «یا مدبر اللیل و نهار» لیل و نهار سمبل ظلمت و نورند. اگر او شب و روز را تدبیر می کند، ظلمت و نور را هم می آفریند. پس فقط او میتواند چنان تدبیر کند کـه پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد. خداوند، ولی و سرپرست کسانی اسـت کـه ایمان آورده اند; آنها را از ظلمت ها بـه سوی نور بیرون می برد.» محول سال و حال او اسـت.

 

ذکرهای لحظه تحویل سال

قبل از سال تحویل 365 مرتبه «یا مقلب القلوب و الابصار…» و 120 مرتبه «أَمَّنْ يُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَکْشِفُ السُّوءَ» خوانده شود. آیه الکرسی رابه تعداد روزهای سال بخوانید و پس ازآن این دعا را بخوانید:

«اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.»

 

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران