رویدادهای عمومی

فضیلت

شب های قدر


خلاصه :

شب های قدر نزدیک است پس با من همراه شوید ، برای شناختن فضیلت و اعمال شب های قدر.

یکی از الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: «خداوند از روزها، جمعه و از ماه‌ها، ماه رمضان و از شب‌ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است» شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین می‌شود. امام صادق (علیه‌السّلام) در این‌باره می‌فرمایند: «ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود.» در روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) آمده است: فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش می‌شوند، بر مجالس مؤمنین گذسته بر آنان سلام کرده و برای دعای آنان آمین می‌گویند، تا آنگاه که سپیده‌دم طلوع کند و در این شب دعای کسی رد نمی‌شود، مگر دعای عاق والدین، قطع‌کننده رحم، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مومنی در دلش باشد. به تصريح قرآن كريم، شب قدر، شب نزول قرآن كريم بر پيامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است. خداى متعال اين شب را بهتر و برتر از هزار شب معرفى مى‌ كند كه فرشتگان همراه روح (روح القدس) با اذن پروردگارشان به زمين فرود آمده و به محضر امام زمان (عليه السّلام) مى‌رسند و آنچه را كه در طول يک سال رخ مى‌ دهد، مى‌نويسند.

 

ویژگی های شب های قدر:

1- نزول قرآن

2- برتری شب قدر

3- توسعه طولی زمان

4- نزول فرشتگان

5- صفا و سلامتی

6- مختص به امام زمان (عج)

7- احیا

 

وظایف مسلمانان:

1- خودسازی

2- مشارطه

مشارطه و پیمان با خویشتن بر بندگی خالصانه خدا و رهایی از بندگی شیطان؛ (اَلَمْ اَعْهَدْ اِلَیْکُمْ یا بَنی‌ آدَمَ اَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ اِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ)«آیا با شما عهد نکردم‌ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید که برای شما دشمن آشکار است؟»

3- دعا و نیایش

4- قرائت قرآن

 

اعمال:

غسل کردن به نیت تقرب به درگاه الهی و برای انجام عبادت، در آغاز شب‌هاى نوزده، بيست و يک و بيست و سوم و نيز در آخر شب بيست و سوم.

۲- احیاء و شب زنده‌داری با عبادت، دعا و توسل.

   ۳- تلاوت قرآن و تفکر و تدبر در معانی آن به هر مقدار ممکن و سفارش بر خواندن سوره‌های روم، عنکبوت، یس و دخان.

   ۴- توبه و استغفار فراوان.

۵- خواندن ادعیه وارده همچون دعای جوشن کبیر.

۶- خواندن نمازهای وارده بالاخص نماز قضا.

۷- صدقه‌دادن.

۸- قرآن بر سر گرفتن و توسل و تمسک به اهل بیت (علیه‌السّلام) و اعمال دیگری که این مختصر مجال بازگوئی همه آنها را ندارد.

۹- زيارت امام حسین (علیه‌السّلام).

روایتی از امام صادق(ع) در مورد شب قدر:

در روايتى از امام صادق (علیه‌السّلام) آمده است: «شب نوزدهم، شب تقدير (اندازه‌گيرى كردن)، شب بيست و يكم، شب استوار ساختن (آنچه تقدير شده) و شب بيست و سوم، شب امضا (نسبت به آنچه مستحكم شده) مى‌ باشد.»

 

                    امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران