مقالات

بازی مافیا با کلی نقش


خلاصه :

در این مطلب بازی جالب مافیا را یاد میدهم. افرادی که بلدند میتوانند نقش ها را بخوانند

بازی مافیا یک بازی گروهیست که نبرد بین اقلیت آگاه و اکثریت ناآگاه را شبیه سازی میکند. تاریخچه:

دیمیتری دیویدف به عنوان سازنده این بازی معرفی شده است.به گفته وی اولین بار بازی مافیا در بهار1986در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شده است و بعد آرام آرام به کل دنیا منتقل شده است.بازی مافیا در اوایل دهه هشتاد شمسی وارد ایران شد.

قوانین بازی بطور خیلی خیلی ساده:

برای شروع بازی باید یک نفر بعنوان خدا معرفی کنیم.خدا برای جلوگیری از تقلب و برای بهتر بازی شدن مافیا میاید(بازی مافیا بگونه ایست که باید خدا داشته باشد ) سپس بازیکنان بطور مخفیانه به دو گروه مافیا(اقلیت آگاه و بد طینت) و شهروندان(اکثریت ناآگاه و مظلوم) تقسیم میشوند. مافیا همدیگر را میشناسند ولی شهروندان از نقش کسی خبردار نیستند. باز به دو بخش تقسیم میشود: فاز شب و فاز روز

فاز شب: در فاز شب همه بازیکنان چشمان خود را میبندند و اصطلاحا میخوابند. سپس مافیا چشمان خود را باز میکنند و به یک نفر اشاره میکنند و بعد دوباره چشمانشان را میبندند و بازی روز میشود

فاز روز: اول فاز روز بازیکن انتخاب شده توسط مافیا از جریان بازی حذف میشود و اصطلاحا میمیرد. افرادی که حذف میشوند نه حرف میزنند و نه اشاره میکنند. سپس باقی بازیکنان در روز با یکدیگر صحبت کرده و یک نفر را که حدس میزنند مافیا است را انتخاب میکنند(بخشی از روز مرحله رای گیریست که در آن بازیکنان به یکدیگر رای میدند که آن فرد مافیا است) فرد انتخاب شده دفاع میکند و بعد دوباره رای میگیرم و اگر دیگران را راضی نکرده باشد حذف میشود(در اول بازی میتوانید تصمیم بگیرید که افرادی که میمیرند نقششان را بگویند و وصیتی کنند) و بعد بازی به همین شکل ادامه پیدا میکند تا یا همه مافیا ها بمیرند(پیروزی شهروندان) و یا تعداد مافیا ها بیشتر یا مساوی با شهروان شود(پیروزی مافیا). 

چیزی که بازی را جالب میکند نقش است. هم در تیم مافیا نقش داریم و هم در تیم شهروندان(یکسری نقش هم نه مافیا هستند و نه شهروند و شرط پیروزیشان فرق دارد و یا حتی یک گروه باشند) این نقش ها هر کدام قابلیتی در شب یا روز دارند که اگر خواستند آنرا انجام میدهند. کلی نقش بهتون میگیم که زیاد و طولانی هستند پس بهتر است آنها را آرام آرام بخوانید(لایک فراموش نشود نظر سنجی هم داریم)ممکن است بعضی جاهای این شخصیت ها انگلیسی باشد 

کاراگاه: کاراگاه یکی از اعضای شهروند می‌باشد که عملکرد منحصر به فردی در فاز شب بازی دارد؛ به این ترتیب که در فاز شب با اجازه مدیر بازی چشم‌هایش را باز کرده و می‌تواند از مدیر بازی هویت یکی از افراد بازی را بپرسد. مدیر بازی با اشاره آره یا نه به کاراگاه می‌گوید که فرد استعلام شده جزو اعضای مافیا هست یا نه. بعد از انجام این عمل، همانند سایر بازیکنان چشم‌هایش را می‌بندد و منتظر می‌ماند تا مدیر بازی پایان فاز شب را اعلام کند.

اعلام هویت بازیکن در فاز شب از طرف مدیر بازی به کاراگاه در سکوت کامل باید انجام پذیرد؛ به این ترتیب که بازیکنان از وجود کاراگاه و انتخاب کاراگاه و جوابی که مدیر بازی در فاز شب به کاراگاه می‌دهند، نباید مطلع شوند. کاراگاه می‌تواند استعلام خود را در فاز روز به بازیکنان بگوید تا بتواند بنا بر آن به روند بازی شهروندان کمک کند.

آیتم استعلام برای کاراگاه ضروری است و اگر به هر دلیلی کاراگاه از انجام استعلام خودداری کند، مدیر بازی استعلام خود کاراگاه را به ایشان می‌دهد.

دکتر: همان‌طور که در قسمت نحوه اجرای بازی گفته شد، اعضای مافیا در فار شب به مدیر بازی اسم یکی از شهروندان را می‌دهند تا مدیر آن شهروند را از جریان بازی خارج کند و به اصطلاح بکشد. دکتر یکی از اعضای شهروند می‌باشد که در فاز شب بازی به فرمان مدیر بازی چشم‌هایش را باز کرده و می‌تواند خود یا یکی از بازیکنان را از حذف شدن و کشته شدن در فاز شب بازی نجات دهد و به اصطلاح سیو انجام دهد. به این ترتیب که دکتر با اشاره به مدیر بازی، بازیکنی که قصد نجاتش را دارد نشان می‌دهد و مجدداً چشم‌هایش را می‌بندد و منتظر اعلام مدیر بازی برای پایان فاز شب بازی می‌شود. انجام این عمل نیز باید در سکوت کامل اتفاق افتد. دکتر باید تمام سعی خود را در نجات شهروندان از تیر شب مافیا انجام دهد. اگر دکتر بازی به هر دلیل از اعلام نجات خود در فاز شب خودداری کند، سیو ایشان بر روی خودش در نظر گرفته می‌شود. آیتم سیو دادن برای دکتر بازی ضروری است و اگر به هر دلیلی دکتر از اعلام سیو خودداری کند، سیو بر روی خود دکتر از طرف مدیر بازی اعمال می‌شود.

رویین‌تن: رویین‌تن قوی‌ترین شهروند بازی می‌باشد. این نقش هم دارای عملکرد شب هست و هر شب خود را رویین می‌کند و از گزند هر تیری در امان می‌باشد. بنابرین، رویین‌تن توسط مافیا در فاز شب قابل کشته شدن نمی‌باشد. رویین‌تن می‌تواند خود را در فاز روز به شهروندان معرفی کند و به عنوان لیدر شهروندان بازی را اداره کند.

توضیح اینکه اگر فردی که اعضای مافیا قصد خارج کردنش را در فاز شب داشته باشند، شخصی باشد که دکتر بازی سیوش کرده یا رویین‌تن بازی باشد، مدیر بازی در تعریف وقایع فاز شب اعلام می‌کند که کسی در فاز شب از گروه شهروندان از بازی حذف نشد و اصطلاحاً تیر اعضای مافیا به سنگ خورد.

گادفادر (دان): این نقش سردسته تیم مافیا می‌باشد و به نوعی مسئولیت تیم مافیا بر عهده این نقش می‌باشد. وظیفه حذف بازیکنان در فاز شب بر عهده این نقش از تیم مافیا می‌باشد؛ به این ترتیب که در فاز شب به فرمان مدیر بازی چشمهایش را باز کرده و فردی را که قصد خارج کردنش از بازی دارد را به مدیر بازی نشان می‌دهد و سپس چشم‌هایش را می‌بندد. دان می‌تواند این کار را با مشورت هم تیمی‌هایش انجام دهد و مدیر بازی از ایشان می‌پرسد که آیا می‌خواهد سایر اعضای مافیا هم در شب چشم‌هایشان را باز کنند یا نه. این عمل در سکوت کامل در فاز شب انجام می‌گیرد و پس از انتخاب قربانی چشم‌هایش را می‌بندد و منتظر اعلام مدیر بازی برای پایان فاز شب می‌شود.

امتیاز حائز اهمیتی که دان در بازی دارد، این هست که استعلامش توسط کاراگاه همانند شهروندان منفی می‌آید؛ یعنی اگر کاراگاه در فاز شب ایشان را استعلام کند، جواب مدیر بازی منفی هست. بنابرین دان در فاز شب توسط کاراگاه قابل شناسایی نمی‌باشد. خارج کردن پلیرها توسط تیم مافیا و به اصطلاح تیر زدن تیم مافیا در فاز شب جزو الزامات بازی می‌باشد و گادفادر نمی‌تواند از انجام این عمل خودداری کند. اجرای نقش گادفادر پیش از همهٔ نقش هاست یعنی اولویت همیشه و در همه حال با گاد فادر است. به عنوان مثال ابتدا گادفادر تیر می‌زند و سپس ساقی مست می‌کند پس اگر گادفادر ساقی را بزند و ساقی گادفادر را مست کند ساقی کشته می‌شود همان‌طور که اگر گاد اسنایپر را بزند، اسنایپر کشته می‌شود و طبیعتاً تیرش به سنگ می‌خورد.

تروریست: این نقش یکی دیگر از اعضای تیم مافیا و در حقیقت اجیرشده تیم مافیا می‌باشد. تروریست دارای عملکرد روز می‌باشد و عملکرد جالب این نقش به این صورت هست که اگر در فاز روز توسط شهروندان و با رأی‌گیری از جریان بازی حذف شود، قابلیت حذف یکی دیگر از بازیکنان را به همراه خود دارد و اصطلاحاً یک بازیکن دیگر را می‌تواند ترور کند.

بر اساس این عملکرد، تیم مافیا برنامه‌ها و نقشه‌های جالبی برای اداره بازی می‌توانند انجام دهند.

استعلام تروریست همانند دیگر مافیاها توسط کاراگاه در فاز شب مثبت هست.

به بازیکنی که توسط تروریست از جریان بازی حذف می‌شود، از طرف مدیر بازی یک‌وقت وصیت داده می‌شود. این وقت وصیت به سایر بازیکنانی که به صورت عادی در فاز روز و توسط رأی‌گیری حذف شوند، داده نمی‌شود؛ شخصی که به ایشان وصیت داده می‌شود، می‌تواند در وقتی که دارد، دیدگاه خود را در مورد بازیکنان و روند بازی اعلام کند.

نقش کسی که توسط تروریست از بازی حذف می‌شود را مدیر بازی اعلام نمی‌کند و اگر خود فرد نقشش را اعلام کرد، توسط مدیر بازی تأیید یا تکذیب نمی‌شود اما نقش سایر کسانی که در فاز روز به صورت عادی و با رأی‌گیری حذف می‌شوند را مدیر بازی موظف هست اعلام کند.

آیتم حذف بازیکن در فاز روز برای تروریست ضروری نیست.

اسنایپر: تک‌تیراندازی در گروه شهروندان می‌باشد که بنا به شرایطی که مدیر بازی قبل از شروع بازی اعلام می‌کند دارای محدودیت یا نامحدود بودن تیر می‌باشد و این در شروع بازی توسط مدیر بازی اعلام می‌شود.

این نقش دارای عملکرد شب می‌باشد و هر شب به فرمان مدیر بازی چشم‌هایش را باز کرده و اسم شخصی را که احساس می‌کند جزو گروه شهروندان نیست به مدیر بازی اعلام کند و در اصطلاح ایشان را اسنایپ کند.

اسنایپر حق شلیک یک تیر در فاز شب بازی را دارد، اما همان‌طور که گفته شد بنابه شرایط و پنل بازی ممکن هست به کل تیرهای ایشان محدودیت داده شود، به‌طور مثال گفته شود اسنایپر در این بازی ۲ تیر دارد، بنابرین اسنایپر باید بداند که در مصرف تیرهایش در فاز شب‌هایی که پیش رو دارد نهایت دقت و صرفه جویی را انجام دهد که تیرهایش هدر نرود، بنابرین می‌تواند در فاز شب از انجام شلیک خودداری کند.

نقش کسی که در فاز شب توسط اسنایپر اسنایپ می‌شود اعلام نمی‌شود.

اگر به هر دلیلی اسنایپر تیرش به سمت رویین‌تن رفت، تیر ایشان تأثیر بر روی رویین‌تن نمی‌گذارد و مدیر بازی اعلام می‌کند که تیر اسنایپر به سنگ خورد.

اگر به هر دلیلی تیر اسنایپر به سمت سیو دکتر برود، تیر ایشان تأثیری بر روی سیو دکتر نمی‌گذارد و مدیر بازی اعلام می‌کند که تیر اسنایپر به سنگ خورد.

توجه داشته باشید که همان‌طور که گفته شد دکتر در بازی وظیفه نجات شهروندان از تیر شب اعضای مافیا را دارد؛ بنابرین به دکتر بازی حق نجات از یک تیر داده شده هست.

بنابرین اگر در بازی دکتر بازی شخصی را در فاز شب سیو کرده باشد و دان و اسنایپر به صورت همزمان آن شخص را در فاز شب هدف قرار داده باشند، شرایط خاصی پیش می‌آید که بنا بر قرارداد، سیو دکتر شامل حال تیر دان بازی می‌شود اما از آنجایی که سیو دکتر برای یک مرتبه می‌باشد و نه ۲ مرتبه، تیر اسنایپر بازی به شخص مورد نظر برخورد می‌کند.

برای مثال شخص x، در فاز شب توسط دکتر سیو می‌شود و همین شخص توسط دان و اسنایپر نیز هدف گرفته می‌شود. مدیر بازی در بیان اتفاقات فاز شب اعلام می‌کند که تیر دان بازی به سنگ خورد و شخص x توسط تیر اسنایپر اسنایپ شد.

توجه کنید این شرایط برای رویین‌تن متفاوت می‌باشد و اگر دان و اسنایپر هر ۲ با هم رویین‌تن را هدف قرار دهند، تیر هر ۲ به سنگ می‌خورد.

اگر در فاز شب، دان بازی به اسنایپر بازی شلیک کند، و اسنایپر هم به هر کسی شلیک کند، تیر اسنایپر توسط مدیر بازی در همان شب شلیک شده به حساب نمی‌آید.

استفاده از آیتم تیر توسط اسنایپر اختیاری هست و می‌تواند شلیک کند یا نکند.

ناتاشا (سایلنسر – سکوت دهنده – خفه گر)

همان‌طور که گفتیم در بازی مافیا، نقش‌های وجود دارند که در گروه‌های فرعی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، یکی از این نقش‌ها نقش ناتاشا می‌باشد که در شمارش جزو شهروندان حساب می‌شود، اما در اصل در گروه نقش‌های سیاه قرار دارد. گروه نقش‌های سیاه با اینکه در شمارش جزو شهروندان به حساب می‌آیند اما هدف خاصی را دنبال می‌کنند و آن هدف کمک به تیم مافیا می‌باشد.

بنابرین کل برنامه‌ریزی و هدف این نقش این هست که تیم مافیا برنده بازی شود. همان‌طور که در بخش نحوه اجرای بازی گفته شد، به فرمان مدیر بازی اعضای مافیا قبل از شروع بازی همدیگر رو می‌شناسند، امّا اعضای مافیا اعضای گروه سیاه شهروندی را نمی‌شناسند و اعضای گروه سیاه شهروندی نیز اعضای مافیا را به‌طور دقیق نمی‌شناسند، یعنی مدیر بازی آنها را به هم معرفی نمی‌کند، بنابرین در طول روند بازی باید همدیگر را شناسایی کنند تا بتوانند در جهت برد تیم مافیا با هم همکاری بهتری انجام دهند.

ناتاشا دارای عملکرد شب می‌باشد و هر شب به فرمان مدیر بازی چشم‌هایش را باز می‌کند و اسم شخصی را به مدیر بازی می‌گوید، به فرمان مدیر بازی، شخص نامبرده اگر در روز بعدی در بازی باشد، حق هیچ گونه صحبت و شرکت در بازی و رأی‌گیری بازی را ندارد و اصطلاحاً سکوت داده می‌شود، شخص سکوت داده شده حتی حق تأیید یا تکذیب صحبت‌های بازیکنان دیگر را حتی با ایما و اشاره هم ندارد و اگر هر کدام از این موارد را رعایت نکند بلافاصله توسط مدیر از جریان بازی حذف می‌شود.

ناتاشا باید سعی کند از سکوت‌های که می‌دهد به نفع تیم مافیا استفاده کند. فرد سکوت داده شده در شمارش آرا رأی‌گیری حساب می‌شود اما حق رأی ندارد، به این ترتیب که اگر در بازی، ۸ بازیکن باشند و یکی از این هشت بازیکن سکوت داده شده باشد و ۷ نفر در بازی رأی داده باشند و یک فرد ۴ رأی از ۷ رأی را بیاورد، در اصل ۴ از ۸ رأی حساب می‌شود و فرد مورد نظر رأی بیشتر از ۵۰٪ را کسب نکرده و تکرای نمی‌شود.

ناتاشا نمی‌تواند اسم یک شخص را به صورت پشت سر هم در ۲ شب متوالی بدهد و نهایتاً می‌تواند به صورت یک شب در میان اسم یک فرد خاص را بدهد.

کسی که توسط ناتاشا سکوت داده می‌شود اگر توسط تروریست بازی از جریان بازی خارج شود حق وصیت نیز ندارد. ناتاشا می‌تواند خودش را در فاز شب سکوت دهد.

وجود ناتاشا در بازی، پیچیدگی‌های بسیاری را به ضرر تیم شهروندان وارد بازی می‌کند، و گاهی مشاهده می‌شود وجود این نقش از نقش تروریست هم برای مافیا سودمند تر هست.

از آنجایی که ناتاشا در گروه شهروندان و جزو گروه نقش‌های سیاه می‌باشد، اگر توسط کاراگاه استعلام شود، استعلام ایشان منفی می‌آید.

استفاده از آیتم سایلنت یا سکوت در فاز شب برای ناتاشا اجباری است و در صورتی که به هر دلیلی ناتاشا از انجام سکوت خودداری کند خود ایشان توسط گاد بازی سکوت می‌خورد.

کشیش (پدر روحانی):

کشیش در گروه شهروندان می‌باشد در فاز شب با ندای خدا، پس از ناتاشا بیدار می‌شود و یک نفر را که حدس می‌زند لال شده باشد را انتخاب می‌کند که لال نباشد.

ساقی:

ساقی در گروه شهروندان می‌باشد و دارای عملکرد شب می‌باشد. بدین ترتیب که ساقی شبها اسم یکی از بازیکنان را به مدیر بازی اعلام می‌کند، و اصطلاحاً آن شخص را مست می‌کند.

وظیفه ساقی پیدا کردن گادفادر و ناتاشا در بازی و معرفی ایشان به سایر شهروندان می‌باشد. ساقی همانند کارآگاهی که به دنبال استعلام مثبت آوردن از مافیاها هست، به دنبال پیدا کردن گادفادر و ناتاشا در بازی می‌باشد.

– اگر ساقی اسم گادفادر را در فاز شب بدهد، گادفادر بازی مست می‌شود و تیر ایشان به کسی برخورد نمی‌کند و مدیر اعلام می‌کند که تیر گاد فادر به سنگ خورد.

– اگر ساقی اسم شخصی را که نقش ناتاشا را در بازی دارد به مدیر بازی اعلام کند، آن شخص مست می‌شود و نه تنها کسی را نمی‌تواند سکوت دهد، بلکه خودش سکوت می‌خورد.

– اگر ساقی اسم تروریست را در فاز شب بدهد، اگر تروریست در جریان رأی‌گیری روز توسط شهروندان رأی بیاورد و خارج شود، دیگر نمی‌تواند کسی را با خودش از جریان بازی خارج کند و خاصیت ترور بودنش را در آن روز از دست می‌دهد و اصطلاحاً دیفیوز می‌شود. البته اگر در آن روز تروریست از بازی خارج نشود در روزهای بعدی دیگر دیفیوز نیست.

– ساقی همانند ناتاشا، یک شب در میان می‌تواند اسم یک شخص خاص را به مدیر بازی اعلام کند.

ساقی باید دقت کند به اشتباه اسم نقش دارهای تیم شهروندان را ندهد، زیرا در عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

اگر ساقی اسم کاراگاه را بدهد، استعلام کاراگاه برعکس به ایشان اعلام می‌شود.

اگر ساقی اسم دکتر را بدهد، دکتر دیگر قادر به سیو کردن نمی‌تواند باشد.

اگر ساقی اسم اسنایپر را بدهد، اگر اسنایپر در فاز شب تیر بزند، تیر ایشان به خودش برخورد می‌کند.

اگر ساقی اسم رویین‌تن را در فاز شب بدهد، رویین‌تن، خاصیت رویین بودن خودش را در شب از دست می‌دهد و اگر به ایشان تیر زده شود کشته می‌شود.

قرارداد: اگر ساقی اسم تروریست را بدهد، تروریست مست می‌شود و در روز بعد دیفیوز می‌شود، اما همان شب که مست شده‌است، استعلامش توسط کاراگاه منفی می‌آید.

قرارداد: اولویت عملکرد نقش‌ها در فاز شب ابتدا با گادفادر بازی و سپس با ساقی بازی می‌باشد، یعنی ابتدا ساقی اسم مورد نظرش را به مدیر بازی اعلام می‌کند و سپس سایرین عملکرد خودشان را انجام می‌دهند.

بنابرین ورود نقش ساقی به تیم شهروندان پیچیدگی‌های بسیاری را وارد بازی می‌کند. ساقی می‌تواند در شرایط خاص برای جلوگیری از پیچیدگی در بازی، اسم خودش را به مدیر بازی اعلام کند.

آیتم ساقی در فاز شب اجباری است و چنانچه به هر دلیلی از انجام آیتمش خودداری کند مدیر بازی آیتم ایشان را در فاز شب بر روی خودش اعمال می‌کند که عملاً هیچ تأثیری در فاز شب ندارد.

دزد:

نقش دزد یکی از پیچیده‌ترین نقشهای مافیا پیشرفته می‌باشد. دزد نیز همانند ناتاشا جزو گروه نقش‌های سیاه هست، بنابرین هدفش در بازی کمک به تیم مافیا در جهت برد ایشان می‌باشد و همانند ناتاشا در شمارش جزو شهروندان به‌شمار می‌رود و همانند ناتاشا، نه به اعضای مافیا معرفی می‌شود و نه اعضای مافیا به ایشان معرفی می‌شود و همانند سایر اعضای گروه نقش‌های سیاه، استعلامش منفی می‌آید.

دزد نیز دارای عملکرد شب می‌باشد، بدین صورت که به فرمان مدیر بازی چشم‌هایش را در فاز شب باز می‌کند و اسم ۲ نفر را به مدیر بازی اعلام می‌کند، اگر نفر اولی که دزد به مدیر معرفی می‌کند، دارای عملکرد شب باشد، عملکرد ایشان دزدیده می‌شود و روی اسم دومی که دزد اعلام کرده، اعمال می‌شود.

بنابرین اگر اسم اول دزد، شخصی که دکتر هست باشد، سیو دکتر دزدیده می‌شود و بر روی نفر دوم گذاشته می‌شود و نفر دوم سیو می‌شود.

اگر اسم اول دزد، اسنایپر باشد، چه اسنایپر تیر بزند چه نزند، تیر ایشان دزدیده می‌شود و بر روی نفر دوم گذاشته می‌شود.

اگر اسم نفر اول. ساقی باشید، نفر دومی که دزد اسمش را داده مست می‌شود.

اگر اسم نفر اول، ناتاشا باشد، نفر دومی که دزد اسمش را داده سکوت می‌خورد.

اگر اسم نفر اول گادفادر باشد، نفر دومی که دزد اسمش را داده توسط تیر اعضای مافیا کشته می‌شود.

اگر اسم اولی که دزد به مدیر بازی می‌دهد دارای عملکرد شب نباشد (مثل شهروندان عادی، مافیا ساده. تروریست) هیچ اتفاقی در جریان بازی نمی‌افتد.

اگر دزد اسم نفر اولی که می‌دهد دارای نقش کاراگاه باشد، در این صورت دزد توسط کاراگاه اصطلاحاً دستگیر می‌شود و از جریان بازی در فاز شب حذف می‌شود و مدیر بازی در تعریف اتفاقات فاز شب می‌گوید که دزد بازی که آقای X بود توسط کاراگاه دستگیر و کشته شد.

دزد هم همانند ساقی و ناتاشا، یک شب در میان می‌تواند اسم یک شخص را به عنوان اسم اول بدهد، اما در انتخاب اسم دوم می‌تواند هر شب یک اسم ثابت را بدهد.

دزد می‌تواند ۲ اسم تکراری و حتی اسم خودش را در بین اسامی اول یا دوم بدهد.

قرارداد:

اگر اسم اولی را که دزد به مدیر بازی اعلام می‌کند، شخصی باشد که نقش رویین‌تن را دارد، خاصیت خود رویین کنی رویین‌تن توسط دزد دزدیده می‌شود، و آن رویین‌تن اگر در فاز شب تیر بخورد کشته می‌شود، البته دقت کنید خاصیت خود رویین کردن رویین‌تن قابل انتقال نیست و اگر اسم اول دزد، رویین‌تن باشد، این خاصیت به اسم دوم منتقل نمی‌شود و خود دزد در آن فاز شب حالت رویین‌تنی پیدا می‌کند و در برابر تیرها مصونیت پیدا می‌کند و تأثیری در اسم دومی که دزد به مدیر اعلام کرده اتفاق نمی‌افتد.

همان‌طور که گفتیم بر طبق قرار داد، اولویت عملکرد نقش‌ها با نقش ساقی در فاز شب می‌باشد، بنابرین اگر ساقی در فاز شب اسم دزد را بدهد، دزد مست می‌شود و کل عملکرد دزد خنثی می‌شود و قابلیت اعمال عملکرد نقش دار اسم اول را بر روی اسم دوم از دست می‌دهد.

آیتم دزد در فاز شب اختیاری است و دزد می‌تواند اسمی را به مدیر بازی ندهد.

شهروند خائن (traitor):

شهروند خائن هم، همانند دزد و ناتاشا جزو گروه نقش دارهای سیاه می‌باشد، بنابرین جزو شهروندان در شمارش به حساب می‌آید و همانند سایر نقش دارهای سیاه، هدفش کمک به برد تیم مافیا می‌باشد و اعضای مافیا نیز ایشان را نمی‌شناسند و ایشان نیز اعضای مافیا رو نمی‌شناسد و استعلامش نیز توسط کاراگاه منفی می‌آید.

شهروند خائن دارای عملکرد شب نمی‌باشد و در طول بازی باید اعضای مافیا را شناسایی کند و در جهت برد ایشان به آنها کمک کند.

شهروندان متحد:

همان‌طور که گفتیم در شروع بازی شهروندان به هم معرفی نمی‌شوند و همدیگر را نمی‌شناسند، اما شهروندان متحد در شروع بازی توسط مدیر بازی به همدیگر معرفی می‌شوند، و می‌توانند به صورت یک گروه کوچک همفکری با هم در بازی به دنبال مافیا بگردند.

البته این نقش معمولاً در تعداد بالای ۲۰ بازیکن گذاشته می‌شود.

شهروندان متحد دارای عملکرد شب نمی‌باشند.

محافظ (روح):

یکی از نقش‌های شهروندی می‌باشد که قدرتی بسیار بالا در تیم شهروندی بنابر ویژگی‌های نقشش دارد.

بدین ترتیب که محافظ در فاز شب در برابر همه تیرها مصونیت دارد و اگر گادفادر اسم ایشان را بدهد، مدیر بازی اعلام می‌کند که تیر گادفادر به سنگ خورده‌است و اگر اسنایپر هم اسم ایشان را به اشتباه بدهد، تیر اسنایپر هم به سنگ می‌خورد.

همانند نقش رویین‌تن، اگر چند تیر هم به سمت ایشان بیاید، باز هم از جریان بازی حذف نمی‌شود. اما این نقش علاوه بر خاصیتی که در فاز شب دارد، در طول روز نیز دارای ۲ عملکرد حائز اهمیت می‌باشد.

عملکرد ۱: اگر در روز اول بازی در جریان رأی‌گیری بازی رأی خروج از بازی را بیاورد، تبدیل به شهروند عادی می‌شود و به جریان بازی برمیگردد و بازی را با نقش شهروند ساده ادامه می‌دهد.

عملکرد ۲: اگر در جریان بازی کسی توسط تروریست، ترور شود، محافظ می‌تواند شخص ترور شده را به جریان بازی برگرداند، اما خود محافظ تبدیل به شهروند ساده می‌شود و بازی را با نقش شهروند ساده ادامه می‌دهد.

بنابرین ورود این نقش به بازی، قدرت زیادی را به تیم شهروندان می‌دهد.

اگر محافظ توسط ساقی مست شود، خاصیت محافظت خود را در شب از دست می‌دهد و اگر اسمش بعد از مست شدن توسط گادفادر یا اسنایپر داده شود، کشته می‌شود.

اگر دزد اسم محافظ را به عنوان اسم اولش بدهد، خاصیت محافظت ایشان به اسم دوم دزد در فاز شب منتقل می‌شود و قابل کشته شدن در شب می‌باشد.

شهروند قاتل (killer):

طبق توضیحاتی که در معرفی نقش‌های کلاسیک و پیشرفته داده شده، بازیکنان در این بازی به ۲ گروه اصلی مافیا و شهروند تقسیم‌بندی می‌شوند، در گروه شهروندان به غیر از گروه فرعی نقش دارهای سیاه) ناتاشا، دزد، شهروند خائن (…، گروه فرعی دیگری وجود دارد به نام گروه ثالث (third party) که شامل افرادی هستند که هدف از بازیشان نه برد مافیا هست و نه برد شهروندان، بلکه صرفاً دنبال منافع شخصی و برد خودشان هستند و البته در شمارش جزو شهروندان به حساب می‌آیند.

یکی از این نقش‌های شخص ثالث، شهروند قاتل می‌باشد.

این نقش دارای عملکرد شب می‌باشد و هر شب اسم یک شخصی را به مدیر بازی اعلام می‌کند و آن شخص با هر نقشی از داخل بازی حذف می‌شود.

اگر نقش دارهای دیگر که دارای عملکرد شب می‌باشند اسم این شخص را بدهند هم خودشان و هم وی از جریان بازی حذف می‌شوند.

هدف شهروند قاتل در بازی حفظ خود تا آخر بازی و حذف همه بازیکنان می‌باشد و در این صورت می‌تواند یک‌نفره برنده کل بازی شود.

البته باید دقت کند که در بازی تعداد شهروند و مافیا برابر نشود که در این صورت مافیا بازی را می‌برد.

– اگر دزد اسم شهروند قاتل را به عنوان اسم اول بدهد، اسم دومی که دزد می‌دهد با تیر شهروند قاتل می‌میرد، بنابرین دزد می‌تواند تیر شهروند قاتل را بدزد.

– اگر دزد ۲ اسم به مدیر بازی بدهد و اسم دومش شهروند قاتل باشد، در صورتی که اسم اولی که دزد داده دارای عملکرد شب بر روی دیگران باشد، اسم اول و شهروند قاتل هر ۲ از جریان بازی حذف می‌شوند و اگر اسم اول عملکرد شب بر روی دیگران نداشته باشد اتفاقی نمی‌افتد.

– اگر دان مافیا اسم شهروند قاتل را در فاز شب بدهد، هم ایشان و هم شهروند قاتل کشته می‌شوند، اما اگر دان در روزهای قبل از جریان بازی حذف شده باشد و صرفاً تیر شب اعضای مافیا را به سمت شهروند قاتل بزند، از اعضای دیگر تیم مافیا از جریان بازی حذف می‌شود، بنابرین مدیر بازی در بازی که شهروند قاتل هست برای اعضای مافیا شماره گذاری می‌کند که در صورت وقوع این حالت، طبق شماره آنها، آنها را حذف کند. (تروریست ۱، تروریست ۲، مافیا ساده ۱، مافیا ساده ۲، …..)

– اگر هم دزد و هم ساقی اسم شهروند قاتل را بدهند، از آنجا که عملکرد ساقی طبق قرارداد بر دزد مقدم هست، ساقی و شهروند قاتل با هم از جریان بازی خارج می‌شود و کارکرد دزد بر روی شهروند قاتل بی تأثیر می‌ماند.

– اگر شهروند قاتل اسم رویین‌تن یا محافظ را بدهد، آنها در مقابل تیر شهروند قاتل نمی‌توانند مقاومت کنند و آنها نیز از جریان بازی در فاز شب خارج می‌شوند.

– هر تعداد از نقش دارهای شب هم اسم شهروند قاتل را بدهند به همراه وی از جریان بازی خارج می‌شوند. برای مثال ناتاشا، اسنایپر، ساقی، دکتر و کاراگاه همه با هم اسم شهروند قاتل را داده‌اند و خود شهروند قاتل نیز اسم شخص دیگری را در فاز شب به مدیر بازی داده‌است، مدیر بازی در تعریف وقایع شب اعلام می‌کند همه این افراد (فقط ذکر اسامی اشخاص) توسط شهروند قاتل از جریان بازی حذف شدند، البته مدیر بازی اتفاقات مربوط به نقش‌هایی که طبق قانون در جریان شب باید تعریف کند را به قوت خودش تعریف می‌کند، برای مثال ابتدا اعلام می‌کند که آقای فلانی (که همان شهروند قاتل هست) توسط ناتاشا به سکوت دعوت شدند و بعد حذفیات مربوط به وقایع شب شهروند قاتل را بیان می‌کند.

– اگر تمام اعضای مافیا در بازی که شهروند قاتل هنوز وجود دارد از جریان بازی به هر نحوی خارج شوند، بازی تمام شده به نفع گروه شهروندی اعلام نمی‌شود و بدون اینکه مدیر بازی به نبودن مافیا در بازی اشاره ای کند، بازی را ادامه می‌دهد و هر شبی که بازی طول بکشد، تیر اعضای مافیا را به سنگ شده اعلام می‌کند تا اینکه یا شهروند قاتل بازی را ببرد، یا گروه شهروندی.

– اگر در بازی فقط شهروند قاتل یا هیچ بازیکنی باقی نماند، برنده بازی شهروند قاتل می‌باشد.

شهروند احمق (Fool):

یکی از نقش‌های شخص ثالث (third party) می‌باشد که در فاز روز بازی اگر توسط رای‌گیری از جریان بازی خارج شود، به تنهایی برندهٔ بازی می‌شود و بازی پایان می‌یابد.

این نقش معمولاً به گروه مافیا کمک می‌کند و زمانی که تعداد مافیا به همراه احمق از تعداد شهروندان بیشتر باشد در این زمان مافیاها به همراه شهروند احمق (Fool) به او رای می‌دهند در این صورت با خارج شدن شهروند احمق در رای‌گیری چون تعداد مافیا و شهروندان برابر می‌شود هم مافیا برندهٔ بازی می‌شود و هم شهروند احمق. به این عمل اصطلاحاً joint می‌گویند.

شهروندان سفید

یکی دیگر از گروه‌های فرعی از گروه شهروندی، گروه نقش‌های سفید می‌باشد که در بازی نقطه مقابل گروه نقش دارهای سیاه شهروندی (ناتاشا – دزد – شهروند خائن ..) می‌باشد.

نقش شهروند سفید جزو این گروه می‌باشد که توانایی این را دارد که شهروندان و نقش‌های سیاه بازی را به شهروندان سفید تبدیل کند. بدین صورت که در فاز شب یک اسم به مدیر بازی بازی می‌دهد اگر اسم موردنظر شهروند نقش دار، شهروند ساده یا نقش‌های سیاه بازی باشد به شهروندان سفید تبدیل می‌شود اگر اسم موردنظر مافیا باشد شهروند سفید می‌میرد.

اگر این نقش در بازی باشد معمولاً با یک نفر شهروند سفید شروع می‌شود که می‌تواند تعداد خود را در بازی هر شب بالا ببرد.

البته باید دقت کند که وقتی تعداد شهروندان سفید بالا رفت، عملیات تبدیل زمانی صورت می‌گیرد که بیشتر از ۵۰٪ شهروندان سفید اسم یک شخص را داده باشند و در غیر این صورت دیگر تبدیلی انجام نمی‌شود.

به عنوان مثال اگر شهروندان سفید A,B,C را داشته باشیم

شهروند سفید A,B می‌توانند یک اسم مشابه انتخاب کنند و شهروند سفید C اسمی را انتخاب نکند

در صورتی که اسم موردنظر مافیا باشد شهروند سفید A,B می‌میرند و شهروند سفید C اگر توسط مافیا کشته نشده باشد زنده می‌ماند.

* شهروندان سفید سعی می‌کنند تا نقش‌های سیاه بازی را تبدیل به شهروند سفید کنند تا از همکاری آنها با گروه مافیا جلوگیری شود.

*اگر شهروندان سفید در فاز شب اسم شهروند نقش دار را بدهند آن نقش دار همچنان درآن شب کارایی خود را دارد مثلاً کارآگاه آن شب استعلام می‌گیرد دکتر save خور دا انجام می‌دهد. اما در شب‌های بعدی کارآگاه دیگر کارآگاه نیست بنابران نمی‌تواند استعلام بگیرد چون شب قبل تبدیل به شهروند سفید شده‌است.

بنابرین شهروندان سفید باید حداکثر دقتشان را انجام دهند که اسم شخصی را که فکر می‌کنند از گروه نقش دارهای سیاه هست بدهند و اشتباهاً اسم شهروندان نقش دار را ندهند که از باعث ضعیف شدن گروه شهروندان می‌شود.

و همان‌طور که متوجه شدید شهروندان سفید می‌توانند در فاز شب به مدیر بازی اسمی ندهند.

اعضای گروه شهروندان سفید توسط مدیر بازی به هم معرفی نمی‌شوند، و صرفاً در جریان بازی همدیگر را می‌شناسند.

تفنگ دار (Gunsmith):

یکی از نقش دارهای گروه شهروند است که در فاز شب بازی می‌تواند یک اسم به مدیر بازی بدهد

شخصی که تفنگدار اسم ایشان را به مدیر بازی داده‌است از طرف مدیر بازی یک تفنگ دریافت می‌کند

شخصی که تفنگ دریافت می‌کند در فاز روز بازی می‌تواند به یک نفر شلیک کند و ایشان تا قبل از زمان دفاعیه مجاز می‌باشد که شلیکش را انجام دهد.

بعد از شلیک، مدیر بازی بلافاصله بازی را متوقف کرده و نقش کسی را که مورد هدف قرار گرفته اعلام می‌کند و سپس ادامه بازی صورت می‌گیرد.

کسی که سکوت خورده باشد و از Gunsmith تفنگ دریافت کرده باشد نمی‌تواند از Gun استفاده کند.

Gunsmith باید سعی کند gun را به شهروندان بدهد اگر اشتباه به اعضای مافیا Gun بدهد مافیا می‌تواند سوء استفاده کند و یک شهروند را در فاز روز بازی بکشد.

تفنگ دار می‌تواند اسمی به مدیر بازی ندهد و اسم دادن ایشان در فاز شب به دلخواه هست.

بنا به شرایط بازی مدیر بازی یک یا دو یا چند تفنگ را در اختیار تفنگ دار می‌گذارد که در فاز شبهای مختلف به شهروندان بدهد که تعداد تفنگ‌های ایشان در شروع بازی اعلام می‌شود.

پارتیزان (vigilante):

یکی از نقش دارهای گروه شهروندی است که می‌تواند در فاز شب به مدیر بازی یک اسم بدهد و آن شخص را بکشد

*اگر اسم شخصی که داده‌است با اسمی که گروه مافیا داده‌است مشابه باشد vigilante می‌میرد

*اگر توسط گروه مافیا کشته شود و آن شب vigilante تیری شلیک کرده باشد شلیکی صورت نمی‌گیرد.

یک تفاوت واضحی که پارتیزان با اسنایپر دارد این می‌باشد که اگر پارتیزان توسط ساقی مست شود و شلیکی صورت گیرد، تیر ایشان به سنگ می‌خورد.

فارمر (farmer):

یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که یک اسم به مدیر بازی می‌دهد

ستعلام فرد موردنظر اگر توسط کارآگاه گرفته شود Yes می‌آید

ردگیر (Tracker):

یکی از نقش دارهای شهروندان است که در فاز شب یک اسم به مدیر بازی می‌دهد.

و مدیر بازی به او می‌گوید که شخص موردنظر در فاز شب کسی را ملاقات کرده‌است یا خیر.

اگر اسم دان بازی را بدهد مدیر بازی در پاسخ اسم شخصی را که دان برای کشتن به مدیر بازی داده‌است را به ردگیر می‌دهد.

اگر اسم کارآگاه را به مدیر بازی بدهد مدیر بازی اسم شخصی را که کارآگاه استعلام گرفته‌است به او می‌دهد.

اگر اسم دکتر را بدهد مدیر بازی اسم کسی را که دکتر سیو کرده‌است به ردگیر می‌دهد.

اگر اسم ناتاشا را بدهد مدیر بازی اسم کسی را که ناتاشا سکوت داده‌است به او می‌دهد.

اگر اسمی که می‌دهد در فاز شب کسی را ملاقات نکرده باشد مدیر بازی در جواب او اسمی نمی‌دهد.

اگر اسم اسنایپر را بدهد اگر اسنایپر آن شب تیری نزده باشد مدیر بازی در جواب اسمی نمی‌دهد اما اگر اسنایپر تیر زده باشد اسم شخصی که اسنایپر داده‌است مدیر بازی به او می‌دهد.

اگر اسم استالکر را بدهد مدیر بازی در جواب او ۲ اسمی را که استالکر بازی به او داده‌است را به ردگیر می‌دهد.

کمین‌گر (Stalker):

یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که هر شب دو اسم به مدیر بازی می‌دهد اسم اول نام شخصی است که می‌خواهد بکشد واسم دوم نام شخصی است که می‌خواهد نقش او را بداند. مدیر بازی اسم اولی را که استاکر بدهد را می‌کشد و نقش اسم دوم را به او می‌گوید

معمولاً در بازی که استاکر وجود دارد ردگیر(Tracker) هم وجود دارد تا بتواند استاکر را پیدا کند و شهروندان را آگاه کند.

جواب استعلام استاکر بازی از سوی کارآگاه Yes می‌آید.

فاحشه (Hooker):

یکی از نقش‌های گروه مافیاست که هر شب یک اسم به مدیر بازی می‌دهد اسم موردنظر اگر نقش دار بازی باشد عملکرد آن از بین می‌رود.

اگر اسم دکتر بازی را بدهد سیو دکتر عمل نمی‌کند.

اسم کارآگاه را بدهد مدیر بازی در جواب استعلام کارآگاه جوابی نمی‌دهد.

اگر اسم اسنایپر بازی را بدهد و اسنایپر تیر زده باشد از سمت اسنایپر شلیکی صورت نمی‌گیرد.

می‌توان گفت این نقش عملکردی مشابه نقش ساقی دارد اما با گروه مافیاست و اعضای مافیا او را می‌شناسند.

فرشته (Watcher):

یکی از نقش دارهای شهروندان است که یک اسم به مدیر بازی می‌دهد مدیر بازی در جواب او اگر شخصی آن فرد را ملاقات کرده باشد اسم ان شخص را به او می‌دهد.

وکیل (Lawyer):

یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که اعضای مافیا او را می‌شناسند که هر شب ۲ اسم انتخاب می‌کند اسم اول اسم فردی که مافیاها با مشورت یکدیگر می‌کشند و اسم دوم اسم یکی از اعضای مافیا را می‌دهد که اگر کارآگاه اسم آن شخصی را که Lawyer داده‌است برای استعلام بدهد استعلام آن مافیا No می‌آید.

اگر ردگیر بازی اسم lawyer را بدهد مدیر بازی آن دو اسمی را که lawyer به او داده‌است را به ردگیر می‌دهد و در این صورت ردگیر می‌تواند ۲ مافیا را بشناسد چون lawyer اسم یکی از اعضای مافیای خود را نیز هر شب می‌دهد.

نارنجک‌انداز (Bomb):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که اگر در فاز شب بازی توسط گروه مافیا یا vigilante کشته شود قاتل خود او نیز با او منفجر می‌شود و از بین اعضای مافیا آن نفر که اولین رای را برای کشتن او داده‌است می‌میرد.

اگر در فاز روز بازی به او شلیک شود بمب و کسی که به او شلیک کرده‌است نیز همراه با بمب می‌میرد.

اگر در فاز روز توسط رای‌گیری خارج شود منفجر نمی‌شود.

پیرزن (Granny):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که در فاز شب بازی اگر کسی قصد کشتن او را داشته باشدgranny نمی‌میرد و کسی که اسم او را داده‌است می‌میرد؛ و از اعضای مافیا آن فردی که آخرین رای را برای کشتن او داده‌است می‌میرد

در فاز روز بازی نیز توسط تیر از جریان بازی خارج نمی‌شود.

اگر ردگیر و watcher در فاز شب اسم او را بدهند نمی‌میرند.

این نقش می‌تواند توسط ماسون‌ها به ماسون تبدیل شود اما یکی از ماسون‌ها خواهد مرد.

اگر شخصی که اسم granny را داده‌است توسط دکتر سیو شده باشد نجات می‌یابد.

یاکوزا (Yakuza):

یکی از نقش‌های گروه مافیا است که در فاز شب یک اسم به مدیر بازی می‌دهد و آن اسم تبدیل به مافیا می‌شود و یاکوزا می‌میرد.

اگر در شبی که یاکوزا تبدیل را انجام داده‌است، توسط دکتر سیو شده باشد، زنده می‌ماند و می‌تواند در شب‌های بعد یکی دیگر را نیز به مافیا تبدیل کند.

اگر پزشک دیوانگان اسم کسی که یاکوزا داده‌است را داده باشد، آن شخص تبدیل به مافیا نمی‌شود و یاکوزا ناموفق خواهد بود.

اگر پارتیزان اسم یاکوزا را داده باشد و آن شب یاکوزا قصد تبدیل داشته باشد، همچنان می‌تواند تبدیل را انجام دهد.

پزشک دیوانگان (shrink):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که در فاز شب بازی می‌تواند اسم خود یا فرد دیگری را به مدیر بازی بدهد اسم مورد نظر در آن شب نمی‌تواند تبدیل شود

اگر اسم کیلر را بدهد کیلر به villager تبدیل می‌شود!

فرماندار (Governor):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که فقط یک بار در طول بازی می‌تواند رای‌گیری فاز روز را لغو کند و شخصی که قرار بود توسط رای‌گیری خارج شود را نجات دهد.

سامورایی (Samurai):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که اگر کسی سعی کند او را تبدیل کند، آن فرد را می‌کشد و حداکثر توانایی کشتن ۲ نفر را دارد.

توسط ماسون و یاکوزا نمی‌تواند تبدیل شود.

جلیقه دار (Bulletproof):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که یک جلیقه دارد و می‌تواند یک بار او را در برابر یک تیر نجات دهد.

اگر هم vigilante و مافیا در یک شب اسم او را بدهند می‌میرد

اگر توسط yakuza به مافیا تبدیل شود جلیقهٔ خود را حفظ می‌کند.

آهنگر (Blacksmith):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که در فاز شب بازی یک اسم به مدیر بازی می‌دهد اسم موردنظر یک جلیقه دریافت می‌کند و می‌تواند او را در برابر یک تیر نجات دهد.

Thief می‌تواند جلیقه را از کسی که دریافت کرده‌است بدزدد

جیب‌بر (Thief):

یکی از نقش‌های گروه مافیا می‌باشد مافیاها را نمی‌شناسد.

در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می‌دهد اگر اسم موردنظر دارای آیتم باشد آیتم او را سرقت می‌کند.

این نقش می‌تواند تفنگ را از Gunsmith سرقت کند.

جلیقه را از Blacksmith یا bulletproof سرقت کند.

توانایی دزدیدن یک آیتم را در یک شب دارد

توانایی دزدی از اعضای مافیا را ندارد

این نکته را مدنظر داشته باشید که این نقش با نقش دزد که جزو گروه نقش‌های سیاه شهروندی هست فرق می‌کند و استعلام thief توسط کاراگاه مثبت می‌آید

باکره (virgin):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان است که اگر توسط رای‌گیری از جریان بازی خارج شود آن شب کسی نمی‌تواند کشته شود

زمانی که yakuza زنده است اگر virgin تک رای شود در شب yakuza می‌تواند یکی را تبدیل به مافیا کند و خودش نیز زنده می‌ماند.

اگر hooker اسم virgin را بدهد virgin یک villager(شهروند ساده) می‌شود.

قاضی (Judge):

یکی از نقش‌های گروه شهروندان می‌باشد که رای او ۲ بار شمارش می‌شود.

خرابکار (Saboteur):

یکی از نقش دارهای گروه مافیا می‌باشد که در فاز شب بازی یک اسم به مدیر بازی می‌دهد اگر اسم موردنظرGun دریافت کرده باشد و ازGun استفاده کند Gun نتیجه معکوس خواهد داشت و دارنده Gun را می‌کشد.

اعضای مافیا را می‌شناسد

استعلام saboteur توسط کارآگاه Yes می‌آید.

شارلاتان (Quack):

یکی از نقش‌های مافیا است که در فاز شب بازی یک اسم به مدیر بازی می‌دهد اسم موردنظر محافظت می‌شود و آن شب نمی‌میرد.

اعضای مافیا را نمی‌شناسد.

افسونگر (voodoo):

یکی از نقش‌های گروه مافیا می‌باشد که در فاز شب بازی یک اسم به مدیر بازی می‌دهد به همراه یک کلمه.

اگر آن شخص کلمه موردنظر را در فاز روز بازی به کار ببرد از جریان بازی حذف می‌شود.

اگر ساقی بازی voodoo را مست کند کلمه voodoo روی خودش اعمال می‌شود یعنی اگر voodoo کلمه موردنظر را بگوید خودش از جریان بازی حذف می‌شود.

استعلام voodoo توسط کارآگاه Yes می‌آید.

فراماسون:

یکی از شخصیت‌های شهروندی است که در فاز شب با ندای خدا بیدار می‌شود و می‌تواند یکی از بازیکنان که احتمال می‌دهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او لینک کند. خدا به بازیکن انتخاب شده توسط فراماسون به گونه‌ای که کسی متوجه نشود دست می‌زند، آن بازیکن چشم را باز می‌کند و ۲ نفر یکدیگر را شناسایی می‌کنند. منظور از این حرکت شناسایی شهروندان به صورت مخفیانه می‌باشد. در شب‌های بعد به همین ترتیب ۲ نفر می‌توانند چشم‌ها را باز کنند و با نفر سوم لینک کنند و ۳ نفر یکدیگر را بشناسند.

در این بین سه نکته وجود دارد:

  1. در هنگام لینک کردن در فاز شب، افراد تنها می‌توانند یکدیگر را به عنوان عضوی از شهروندان شناسایی کنند و حق فاش کردن هویت اصلی خود را ندارند.

  2. در صورتی که فراماسون یا فراماسون‌ها اشتباهاً با یک مافیا لینک کنند همه فراماسون‌ها کشته می‌شوند. در حالی که آن مافیا زنده می‌ماند. در این صورت در روز بعد خدا تمام نفرات حذف شده از بازی (کشته شدگان توسط اسنایپر، مافیا، و فراماسونها) را نام می‌برد و فقط اعلام می‌کند که شهر مرگ فراماسونی داشته‌است و این که چه کسانی فراماسونی کشته شده‌اند را اعلام نمی‌کند.

  3. اگر فراماسون اصلی به هر نحوی کشته یا حذف شود، در شب‌های بعد سایر کسانی که با فراماسون لینک کرده بودند حق چشم باز کردن یا قدرت لینک کردن با نفر دیگر را ندارند.

۴ سال پیش
احسنت ، میدونم که شما استاد بازی های فکری هستید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ممنون ولی مافیا خیلی بازی فکری (بردگیم) حساب نمیشود چون خیلی به وسایلی نیاز نداریم گرچه که بازیش رو هم خواستند

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
خیلی مطلب خوبی بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران