آموزش

بهداشت:۳

چشم


خلاصه :

حفاظت از چشم

همه ما با علم به اینکه بینایی چشم تا چه حد اهمیت دارد، به این مسأله بی توجهی می کنیم. حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان بینایی خود را از دست داده و حدود 80 میلیون نفر نیز دچار اختلال بینایی هستند. حال ببینیم چه راهکارهایی می تواند به شما در حفظ بینایی مطلوب کمک کند.

معاینه چشم

 

معاینه چشم ونقش آن در جلوگیری از بیماری چشم

معاینه منظم چشم

جدی ترین مشکلات بینایی، لکه های ناشی از افزایش سن، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و آب مروارید است. این بیماری ها باید سریع تشخیص داده شود تا درمان شوند. به این منظور، معاینات دوره ای چشم، هر شش ماه یکبار ضروری است. چشم پزشک می تواند این قبیل مشکلات را حتی قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

 

استفاده از عینک آفتابی

همانطور که بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و پوست خود را از اشعه آفتاب محافظت می کنید، باید مراقب چشمان خود نیز باشید. چشم های ما بدون نگاه کردن مستقیم به خورشید نیز صدمه می بینند. اشعه UV خورشید می تواند با انعکاس بر روی سطح برف، شن و ماسه، آسفالت و آب به چشم آسیب بزند. این آسیب به مراتب بیشتر از لکه های وابسته به سن و حتی آب مروارید است. اشعه UV در شرایطی قادر است قرنیه را دچار آفتاب سوختگی موسوم به فوتوکرانتیس (Photokeratits) کند که منجر به کوری موقت می شود. پس لازم است استفاده از عینک آفتابی را جزء عادات روزمره خود قرار داده و هنگام خروج از منزل آن را به چشم بزنید و دقت داشته باشید که عینک آفتابی شما حتماً محافظت 100 درصد اشعه UV را داشته باشد.

 

اجتناب از فشار و خستگی چشم

تاثیرات کوتاه مدت خستگی چشم عبارتند از:درد، اشک ریزی، تاری یا دوبینی و سردرد، کار با رایانه برای ساعت های طولانی تأثیرات سویی بر بینایی دارد. اگر چه نسل جدید مانیتورهای ال سی دی این اثر مخرب را کاهش می دهد، اما رعایت نکات زیر در هنگام استفاده از رایانه ضروری است:1- استفاده از فیلتر تابش در صورت لزوم 2- تغییر متناوب زاویه مانیتور و همینطور زاویه قرار گرفتن پشت مانیتور 3- رعایت فاصله مناسب با مانیتور 4- پیروی از قاعده 20/20/20 (هر 20 دقیقه حداقل 20 متر دورتر را به مدت 20 ثانیه نگاه کنید)

 

حفاظت از چشم

غیر از بیماری ها، آسیب های محیطی نیز می تواند روی چشم ها و بینایی اثر مخرب داشته باشد. در مشاغل خطرناک باید از عینک ایمنی استفاده کرد. غیر از آن، استفاده از عینک محافظ در موارد زیر نیز توصیه می گردد:1- استفاده از ماشین چمن زنی و وسایلی که سنگریزه و گرد و غبار شدید به اطراف پرتاب می کنند. 2- کار بر روی خودرو و ماشین آلاتی که مواد اسیدی و از این قبیل دارند. 3- کار با مواد شیمیایی (به عنوان مثال کار روی پروژه های شیمی در دانشگاه). 4- کار با ماشین آلاتی که تراشه های فلز و چوب به اطراف پرتاب می کنند (مانند ماشین آلات نجاری و آهنگری).

 

ورزش و رژیم غذایی مفید

خوردن هویج اگر چه به سرعت و به طور معجزه آسا بر بهبود بینایی تأثیر ندارد، اما ویتامین ها و مواد معدنی ضروری آن مطمئناً برای چشم ها مفید است. توصیه ما برای شما داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، سرشار از ویتامین های E,A و C، همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی اکسیدان ها است. تمرینات چشمی را با مشورت چشم پزشک خود آغاز کرده و هرگز بدون توصیه و مشورت با دکتر از لنزهای چشمی استفاده نکنید.مواظب چشم های خود باشید

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران