آموزش

معایب و فواید بازی های ویدیویی

درس تفکر و سبک زندگی هشتم


خلاصه :

تاثیرات و روش استفاده از بازی های ویدیویی برای کودکان و نوجوانان

امروزه فناوری کامپیوتر به طور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه های زندگی، از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات و حتی شمارش آرایشگاه تلفیق شده است. با گذشت زمان این فناوری توانسته نقش مهمی در زندگی کودکان ایفاء کند و این نقش به سرعت در حال افزایش است.د اما آیا فناوری کامپیوتر زندگی کودکان را بهبود بخشیده است؟

تاثیر بازی های رایانه ای بر کودکان

کامپیوتر این روزها در همه جای زندگی حاضر است، مهم است که بفهمیم چگونه این تکنولوژی می تواند رشد و تکامل کودکان را بهبود بخشد یا منحرف کند. رایانه ها علی رغم جنبه های مثبت از قبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی، جنبه های منفی نیز دارند.

در این میان آن چه بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود می کند، بازی های رایانه ای است. پیشرفت کیفیتی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است.این بازی ها مزایایی دارند که هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف کودک و تقویت قوای فکری و ذهنی آنها (البته در برخی از بازی ها) از این موارد هستند. اما بررسی­ها نشان می­ دهد بازی های رایانه ای آمار کودکان غیر فعال را افزایش می دهد و مشکل بهداشتی در میان آنها بوجود می آورد. امروزه وزن زیاد و چاقی خطر قابل توجهی برای کودکان است زیرا آنها ممکن است بیش از قبل تغذیه مصرف کنند و فعالیت بدنی آنها نیز کاهش پیدا کند.همچنین کودکان مهارت های ارتباطی خود را نیز از دست می دهند. کودکانی که با کامپیوتر بازی می کنند خیلی کم فعال تر و غیراجتماعی هستند، در صورتی که آنها می توانند با بسیاری از دوستان در محله خود یا در پارک بازی کنند و توانایی آنها را برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در آینده را کاهش می دهد.اما نگرانی اصلی به محتوای بازی ها باز می گردد زیرا آخرین بررسی ها نشان داده که بازی های رایانه ای می تواند خشونت کودکان را افزایش دهد، و این افراد نسبت به دیگران در گروه سنی خود دارای استرس هستند.

برخی آسیب های روانی این نوع بازی ها

1-هیجان: اگر چه هیجان، نیاز طبیعی کودکان در دوره ­های سنی مشخصی است تا به رشد شخصیتی و عاطفی لازم دست پیدا کنند؛ اما نباید منکر این اصل شد که به حس هیجان­پذیری کودکان و نوجوانان باید از طریق طبیعی پاسخ داده شود. بازی ­های خشن رایانه ­ای نه تنها نیاز کودکان را برای هیجان تأمین نمی کنند بلکه باعث افزایش هیجان پذیری به شکلی نامناسب در آنها می شود و پس از مدتی آنها رابا افزایش نیاز نسبت به سطح محرک محیطی بالاتری برای واکنش نشان دادن، روبه رو می­ کنند.

2-کم توجهی: کودکان به دلیل استمرار در انجام بازی های جنجالی و پر سر و صدای رایانه ای، کم توجهی پیدا می کنند و در ذهنیات خود تخیلاتی را می پرورانند. این کودکان به طور دائم در عالم خیال سر می کنند و به مرور دامنه توجه و تمرکز کمتری پیدا می کنند.

3-پرخاشگری: عارضه دیگری که هیجان مستمر بر کودکان و نوجوانان ایجاد می کند، افزایش میزان ترشح هورمون این نفرین و نور اپی نفرین از مغز است که این افزایش سیستم عصبی آنها را دچار آسیب می کند و به شکل پرخاشگری، بی تحملی وتنش های عصبی آشکار می شود.

در کل گاهی تاثیرات این موارد بستگی به نوع استفاده از آن را دارد برای مثال در هر بازی رد سنی خاصی مشخص شده است که امروزه متاسفانه والدین این موارد را در نظر نمی گیرند و اکثرا به این رده های سنی بی توجه اند. یعنی در واقع ما می توانیم این تاثیرات را با توجه به این موارد مهم و نگه داشتن حد ها و خط قرمز ها کنترل کنیم.

ناگفته ها در این مبحث بسیار است من فقط بخش مختصری از آن را بیان کردم.

۴ سال پیش
..

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران