آموزش
هواپیماهای ایرباس
هواپیماها
هواپیماهای ایرباس
خلاصه :
من در این مطلب در مورد چهار هواپیما از شرکت ایرباس ۳۱۰-۳۲۰-۳۳۰-۳۸۰ توضیح میدهم و...ایرباس 310: یک هواپیمای پهن پیکر مسافربری برد متوسط تا بلند ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما دومین محصول تولیدی ایرباس و گونهٔ کوچکتری از هواپیماهای ایرباس آ-۳۰۰ است. ساخت ایرباس ای-۳۱۰ به سفارش شرکتهای سوئیس ایر ولوفتهانزا از سال ۱۹۷۸ آغاز شد و نخستین بار در ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ (۳ آوریل ۱۹۸۲) به پرواز درآمد. نخستین نمونه تجاری آن یک سال بعد به شرکت هواپیمایی لوفتهانزا تحویل داده شد. ساخت این گونه هواپیما در ژوئیه ۲۰۰۷ متوقف شد.
مشخصات فنی
مدل | A310-200 | A310-300 |
---|---|---|
تعداد خدمه | دو نفر | |
طول | ۴۶٫۶۶ متر (153 ft 1 in) | |
ارتفاع | ۱۵٫۸ متر (51 ft 10 in) | |
فاصله دو بال | ۴۳٫۹ متر (144 ft) | |
مساحت بال | ۲۱۹ متر مربع (2,360 sq ft) | |
Wing sweep | ۲۸ °[verification needed] | |
ظرفیت با دو کلاس | ۲۲۰ نفر مسافر (20F + 200Y) | |
ظرفیت با یک کلاس | 237Y 8-abreast | 243Y 8-abreast / 265Y 9-abreast |
حداکثر بار قابل حمل | ۳۲٬۸۳۴ کیلوگرم (72,386 lb) | ۳۷٬۲۹۳ کیلوگرم
(82,216 lb) |
حداکثر وزن تیکآف(MTOW) | ۱۴۴٬۰۰۰ کیلوگرم
(317,465 lb) |
۱۶۴٬۰۰۰ کیلوگرم
(361 557 lb) |
حداکثر وزن فرود MLW | ۱۲۲٬۰۰۰ کیلوگرم (268,963 lb) | ۱۲۴٬۰۰۰ کیلوگرم
(273,372 lb) |
وزن خالی | ۱۱۲٬۰۰۰ کیلوگرم (246,917 lb) | ۱۱۶٬۵۰۰ کیلوگرم
(256,838 lb) |
OEW | CF6—80: 79,207 kg (174,619 lb), JT9D: 77,397 kg (170,631 lb), PW4000: 79,166 kg (174,528 lb) | |
حداکثر سوخت | 61,070 L ۱۶٬۱۳۲گالن آمریکایی | |
سرعت پیمایشی | ماخ 0.8 (459 kn) | |
حداکثر سرعت | ماخ 0.84 (482 kn) | |
ارتفاع مجاز | 41 100 ft. (12 530 m) | |
نیروی پیشران | 20,380–25,740 decanewtons (45,800–57,900 lbf) | |
موتورها | JT9D-7R4 / GE CF6-80 | JT9D-7R4E1 / PW4000 / CF6-80C2 |
برد پروازی | ۳٬۵۰۰ مایل دریایی (6,500 km) | ۵٬۱۵۰ مایل دریایی (9,540 km)
ایرباس320: خانوادهای از هواپیمای لاغر پیکر از هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباساست. ساخت ایرباس ای۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت. این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری ای۳۲۰ به حساب میآید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس ای۳۱۸، ایرباس ای۳۱۹ و ایرباس ای۳۲۱. ای۳۲۰ایرباس ای۳۲۰ هواپیمایی آتا در حال فرود در فرودگاه تبریز ایرباس ای۳۲۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
مدلها
ایرباس آ-۳۲۱ شرکت لوفتهانزا ای۳۲۱این هواپیما شباهت زیادی با ایرباس آ-۳۲۰ دارد اما دارای بدنهٔ کشیدهتری است و توانایی جابجایی تعداد بیشتری مسافر را دارا است. ساخت ایرباس آ-۳۲۱ از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۲۰ اسفند ۱۳۷۳ (۱۱ مارس ۱۹۹۳) به پرواز درآمد.این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری آ-۳۲۰ به حساب میآید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس آ-۳۱۸، ایرباس آ-۳۱۹ و ایرباس آ-۳۲۰. در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۵ به عنوان اولین هواپیمای خریداری شده ایران از شرکت ایرباس به ناوگان هوایی ایران (شرکت هما) پیوست. این هواپیما نخستین هواپیمای نو میباشد که بعد از ۴۰ سال توسط ایران خریداری شده است. مشخصاتایرباس آ-۳۲۱ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
مدلها
ای۳۱۹ایرباس آ-۳۱۹ شرکت ایزی جت ساخت ایرباس آ-۳۱۹ از سال ۱۹۹۳ آغاز شد و نخستین بار در ۷ شهریور ۱۳۷۴ (۲۹ اوت ۱۹۹۵) در شهر هامبورگ به پرواز درآمد. اولین نمونه تجاری این هواپیما در آوریل سال بعد به خدمت شرکت هواپیمائی سوئیس ایر درآمد. این هواپیما گونه کوچکتری از هواپیماهای ایرباس آ-۳۲۰ است و از گروه هواپیماهای ایرباس سری آ-۳۲۰ به حساب میآید. مشخصاتایرباس آ-۳۱۹ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
ایرباس330: یک هواپیمای جت مسافربری پهنپیکر محصول شرکت ایرباس است که توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر را دارد. کاربرد آن بیشتر در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان باایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و قرار بود هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد اما اکنونای۳۳۰نئو به عنوان جایگزین آن مطرح است. ایرباس آ-۳۳۰ در دو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه میشود. مدل ۲۰۰ که کوتاهتر میباشد برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. در مدل ۳۰۰ که مدل کشیده تر میباشد قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر در ۲کلاس برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد. همچنین هردو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ برای خدمه کابین محل استراحت بسیار راحت را دارد. لازم است ذکر شود خلبانهای مدل آ۳۳۰ چه ۲۰۰ چه ۳۰۰ قادر به پرواز با ایرباس آ-۳۴۰ که ۴ موتوره میباشد هستند. مشخصاتایرباس آ-۳۳۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
ایرباس380: هواپیمای مسافربری پهنپیکر، چهار موتوره و دو طبقه است، که توسط شرکت ایرباسطراحی و ساخته شدهاست. این هواپیما هماکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بهشمار میآید. ساخت ایرباس ای۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با پروژهای بهنام ای۳ایکسایکس آغاز گردید و از سال ۱۹۹۸ با نام کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال پس از آن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز بازرگانی آن، ازسنگاپور به مقصد سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدلهایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش میباشد. علیرغم ابعاد عظیم این هواپیما، ای۳۸۰ براساس ابعاد عرف و استوانهای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن، تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهنتر است. در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بالهایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شدهاند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیشبینی شدهاست. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است، که نحوهٔ جاگذاری آنها، مشابه چرخهای بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ میباشد. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود، با اغلب باندهای فرود در فرودگاههای بزرگ، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بالهای هواپیما، این نیاز را در اغلب فرودگاههای بزرگ پدید میآورد، که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای ای۳۸۰ در کنار یکدیگر، بتوانند عبور نمایند. ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها قصد خرید این هواپیما را داشت اما تنها توانایی نشست و برخاست در فرودگاه تهران را داشت و احتمال به این است که از خرید این هواپیما منصرف شود. مشخصاتمقایسه ۴ مدل از بزرگترین هواپیماهای مسافربری
|
AMIRHOSEINI
۶ سال پیش
عباس رستمی
۶ سال پیش
جالب بود