مقالات

تمام ساخت ایرانی

ناوشکن تمام ایرانی جماران

حتما ببینید


خلاصه :

ناو شکن جماران  حتما ببینید!!

با توجه به پیشرفت تکنولوژی؛ ساخت ناوشکن‌هایی که توان مانور، سرعت و برد بالا‌ در کنار توان پنهان‌کاری داشته باشند در دستور کار قرار گرفته و از آنجایی که تولید این شناور دارای دانش پیچیده‌ای است فقط در اختیار برخی کشورهای دنیا قرار دارد که موجب شده تا آنها ابرقدرت شوند.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این قافله عقب نماند و کار ساخت ناوشکن‌های تمام ایرانی را در دستور کار خود قرار داده و  روز به روز در حال توسعه و پیشرفت آنها است

جماران اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که با دانش تماما ایرانی ساخته و در سال ۱۳۸۸ تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد؛ در این شناور از پیشرفته‌ترین نمونه‌های راداری، سامانه‌های پدافندی و موشکی از جمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدرانداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده تا به راحتی بتوان در مواقع ضرور از بالگرد آن برای عملیات‌های مختلف استفاده کرد.

 این ناوشکن که بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت) دارد با دو موتور که در حدود ۱۰ هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کنند توسط در حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

ناوشکن جماران برای دفاع از خود به پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری که توسط جوانان ایرانی ساخته شده؛ مجهز است تا به راحتی بتواند اهداف را تشخیص دهد، در کنار سامانه‌های راداری جماران به سلاح‌هایی از جمله ۲ قبضه اژدانداز ۵۳۳ میلی‌متری، ۱ قبضه توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷، ۲ قبضه توپ ۲۵ میلی‌متری، ۴ فروند موشک سطح به سطح C-۸۰۲، ۱ قبضه توپ ۴۰ میلی‌متری فاتح و ۴ فروند موشک سطح‌به‌هوا فجر مجهز شده است.

ساخت ناوشکن جماران تحول شگرفی را در عرصه نظامی کشور ایجاد کرد چرا که ساخت آن به عنوان اولین تجربه نیروی دریایی ارتش در زمینه تولید یک ناوشکن با اتکا به توانمندی داخلی بود که فارغ از هرگونه محدودیت‌های غربی علیه ایران در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صورت پذیرفت.

اهمیت تولید جماران زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم هیچ کشور خارجی در جریان ساخت این ناوشکن همفکری و همیاری نداشته و تمامی قطعات آن با دانش و توانمندی متخصصان نیروی دریایی و دانشگاهی ساخته شده است، ساخت این ناوشکن باعث شد تا نام ایران در زمره کشور‌های صاحب این تکنولوژی قرار داد.

ماموریت‌هایی که جماران را به کابوس دشمنان تبدیل کرد

ایران یکی از کشور‌هایی است که در شمال و جنوب خود ساحل دارد و می‌تواند از طریق راه‌های آبی با همسایگان خود در ارتباط باشد و از طرف دیگر بخاطر دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز؛ جمهوری اسلامی ایران موقعیت ویژه‌ای دارد و همین موضوع وظیفه نیروی دریایی را چند برابر می‌کند.

در همین راستا این نیروی با تامین تجهیزات جهت حفظ منافع کشور وارد صحنه شد و تاکنون ماموریت‌های فراوانی را در سراسر جهان انجام داده، اما یک مورد بیشتر از همه موارد جلب توجه می‌کند که آن هم برخورد جماران با ناوشکن آلبورگ آمریکایی بود که در خلیج عدن رخ داد.

در این موضوع ناوشکن جماران در خلیج عدن حضور داشت که ۲ ناو تحقیقاتی ایست و ناوشکن آلبورگ بود در منطقه شمال شرق مسقط در دریای عربی حضور پیدا می‌کنند و به سمت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند که جماران هم بدون ارتباط رادیویی به سمت آن‌ها می‌رود.

در این موضوع ناوشکن آمریکایی چندین بار با چرخش در مسیر جماران سعی در می‌کند مسیر جماران را منحرف کند، اما ناوشکن نیروی دریایی ایران تا فاصله ۵۰ متری ناو تحقیقاتی آمریکا رفته و مشغول عکس‌برداری از آن می‌شود و ناوشکن آلبورگ که وظیفه حفاظتی داشته فقط نظاره‌گر موضوع بوده است.

این برخورد و ساخت چنین تجهیزات پیشرفته‌ای آن هم در سال‌هایی که تمامی کشور‌ها خواهان تضعیف و نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، نشان دهنده ارتقای توانایی‌های متخصصان داخلی و اعتماد به قشر جوان موجود در این حوزه است؛ پاسداری و حراست از مرز‌های آبی مهم‌ترین اصل مورد توجه هر کشوری تلقی می‌شود، توانمندی ایران در ساخت تجهیزات نظامی همچون ناوشکن جماران دستیابی به هدف را به مراتب سهل‌تر می‌کند و سبب می‌شود تا ایران بیش از گذشته در این عرصه صنایع دریایی در جهان بدرخشد.

۳ سال پیش
خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
ممنون دمت گرم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
فقط فیلمت زیادی بی کیفیت بود بیشتر چشم ادمرو در میاره ینی کور شدممممممممم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
فعلا که ناو خودی رو زده

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران