دلنوشت

چگونه خوب و مفهومی درس بخوانیم؟


خلاصه :

فرا رسیدن امتحانات و فصل درس و تحصیل همیشه همراه است با چالش‌ها و مشکلاتی که ما باید در طول سال یا ترم تحصیلی با آنها دست و پنجه نرم کنیم. یاد گرفتن اینکه چگونه مفهومی درس بخوانیم می تواند به ما در مقابله با این مشکلات کمک کنند. 

۱- مطالعه کردن با درس خواندن فرق دارد

بسیاری از ما هنگام امتحانات به جای اینکه درس بخوانیم، مطالعه می کنیم.
مطالعه کردن زمانی است که ما از روی متن کتاب یا جزوه خود می خوانیم بدون
آنکه خلاصه نویسی کنیم یا قسمت های مهم را علامت بزنیم. بهانه اکثرمان هم
برای انجام ندادن این کار ها این است که فکر می کنیم این تکنیک ها وقت زیادی
از ما می گیرند و باعث می شوند که از برنامه مان عقب بمانیم، غافل از اینکه
اتفاقی که می افتد دقیقا برعکس این است. اگر می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه
مفهومی درس بخوانیم باید از این تکنیک ها بهره ببریم. دلیلش هم آن است که
اگر از تکنیک هایی مثل یادداشت برداری استفاده نکنیم، مجبوریم مطالبی را که
قبلا مطالعه کرده ایم را دوباره و جند باره بخوانیم تا آن ها را در حافظه مان ثبت کنیم.

آیا تندخوانی به ما کمک می کند که یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم 5

در حالی که استفاده از روش های فوق می تواند به  ما کمک کند تا در مدت زمان کمتری و تنها با یک بار مطالعه مطالب را یاد بگیریم و به ذهن بسپاریم. حتی اگر نتوانیم بعد از اولین مطالعه همه مطالب را یاد بگیریم، دیگر لازم نیست برای مرور کردن مطالب همه کتاب یا جزوه مان را بخوانیم. بلکه با نگاهی سریع به خلاصه ها و یادداشت هایمان می توانیم همه چیز هایی که خوانده ایم را دوباره به یاد بیاوریم. درس خواندن یعنی مطالعه کردن + استفاده از تکنیک های مطالعه، پس اگر به دنبال نتیجه ای مطلوب هستید فقط و فقط درس بخوانید!

۲- خودتان معلم خودتان شوید

 معلم شدن بعنوان یکی از تکنیک هایی که به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه مفهومی درس بخوانیم ، یکی از بهترین تکنیک هایی است که می تواند به شما در پیدا کردن نقاط ضعف و قوت تان کمک کند. سعی کنید که مطالب را به زبان خودتان و برای دوستان یا حتی خودتان توضیح دهید. فکر کنید که معلم خودتان هستید و سپس هرچه خوانده اید را به خودتان تدریس کنید. این کار باعث خواهد شد که بتوانید به خوبی تمام بخش هایی که در آنها ضعف دارید را پیدا کنید و فکری برای بهتر شدن در آنها بکنید. هر جایی که احساس کردید نمی توانید آن را به خوبی و درست مثل یک معلم برای خودتان توضیح دهید را یادداشت کنید و بعد از تمام شدن تدریستان دوباره به سراغ آن بروید.

درس خواندن

همچنین تکرار کردن مطالب به زبان و با ادبیات مخصوص خودتان به شما در به ثبت رساندن آنها در حافظه تان کمک خواهد کرد. اما علاوه بر تمام چیزهایی که گفته شد، شما می توانید با استفاده از این تکنیک از خودتان امتحان بگیرید. فراموش نکنید که سوالات را نباید دلبخواهی انتخاب کنید و بهتر است در انتخاب آنها سعی کنید از کتاب های کمک آموزشی کمک بگیرید و تعدادی از سوالات آنها را به صورت تصادفی انتخاب کنید. در طول مطالعه نیز مدام از خودتان سوال کنید. به این فکر کنید که اگر معلم یا استاد خودتان بودید از چه بخش هایی سوال طرح می‌کردید یا کدام بخش ها برایتان مهم تر به حساب می آمدند. سپس آنها را علامت بزنید و سعی کنید دقیقتر این بخش ها را بخوانید.

۳- از روزهای تعطیل بهره ببرید

وقتی حرف از روزهای تعطیل می شود، ناخودآگاه یاد جمعه ها می افتیم. اما در اینجا ما به روزهایی اشاره می کنیم که کار کمتر و زمان بیشتری داریم. سعی کنید مطالب را به صورت بخش بخش در آورده و آنها را در طول هفته بخوانیم. سعی کنید روزهایی را که زمان بیشتری را در اختیار دارید به اینکار اختصاص دهید که تمام مطالب را دوره کنید. این روش بهتر از آن است که تمام مطالب را در شب امتحان و یکباره بخوانید. 

این روش بهتر از آن است که تمام مطالب را در شب امتحان و یکباره بخوانید. این تکنیک خصوصا در مواردی به کار ما می آید که در حال آماده شدن برای امتحانی مهم مثل کنکور یا آیلتس هستیم، اما هنوز نمیدانیم که چگونه مفهومی درس بخوانیم .

۴- چگونه با استفاده از مهارت‌های یادگیری درس بخوانیم؟

استفاده از مهارت های یادگیری همیشه می‌توانند درس خواندن را برای ما لذت بخش کنند.
به همین دلیل هم اگر هنوز نمی‌دانید چگونه مفهومی درس بخوانیم ؛ بهتر است به دنبال مهارت‌های حافظه ببرید. خیلی وقت‌ها برای ما پیش آمده که علیرغم مطالعه چند باره کتاب، نتوانسته‌ایم مطالبی را که مطالعه کرده‌ایم به خاطر بیاوریم.
به همین دلیل هم درس موقع نیاز، دستمان درون پوست گردو مانده است!

یکی از بهترین تکنیک های حافظه که می‌تواند به شما در حفظ و یادگیری مطالب کمک کند، کاخ ذهنی است.
تکنیک کاخ ذهنی به ما کمک می‌کند که مطالب را به صورت متصل و مرتبط به هم درآورده و آنها را به راحتی هرچه تمام تر حفظ کنید.

۵- مطالب را به دیگران تدریس کنید

تدریس مطالب به دیگران راه حل دیگری برای سوال چگونه درس بخوانیم است. بعد از اینکه مطالعه کردید، سعی کنید تمام مطالبی را که خوانده‌اید به وسیله همان نقشه کشی ذهنی دسته بندی کنید. سپس درست مثل یک معلم این مطالب را به خود یا دیگران تدریس کنید. بله درست شنیدید. اگر نمی‌توانید کسی را پیدا کنید تا هرآنچه خوانده‌اید را به او تدریس کنید. سعی کنید که مطالب را به خودتان تدریس کنید.

اما برای یادگیری مفهومی بهتر است که حتما هر چه خوانده‌اید را به یک نفر دیگر تدریس کنید.
دلیل این کار چیست؟ خب وقتی شما با یک انسان دیگر روبرو هستید، مسلما با سوالاتی از جانب او مواجه خواهید شد. هر سوال می‌تواند دید مثبتی از نقاط ضعفتان به شما ارائه دهد. شما هم بعد از این اتفاق خیلی زود به سراغ این موارد رفته و با تمرین و مطالعه بیشتر، آنها را نیز یاد خواهید گرفت.
این کار حتی می‌تواند در افزایش انگیزه برای درس خواندن  هم موثر باشد و شما را به درس خواندن علاقه‌مند کند.

۶- چگونه درس بخوانیم ؛ از نقشه ذهنی غافل نشوید!

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به بهتر درس خواندن ما کمک کند، استفاده از نقشه ذهنی است.
نقشه‌های ذهنی ابزاری بسیار مناسب برای خلاصه نویسی کردن و جمع بندی امتحانات هستند.
در واقع نقشه کشی ذهنی  به شما کمک می‌کند که حجم بسیار زیادی از مطالب را در حجم کم خلاصه کنید. در نتیجه شما هرگاه که به مرور مطالب نیاز پیدا کنید، تمامی سرفصل‌ها و نکات کلیدی امتحانی را در اختیار خواهید داشت. آنگاه به جای اینکه بپرسید چگونه درس بخوانیم ، به این فکر خواهید کرد که چرا تا الان از این روش استفاده نکرده بودید!

۷- سبک یادگیری مناسب خود را پیدا کنید

ما آدم‌ها علیرغم تمام شباهت‌هایی که به یکدیگر داریم، تفاوت‌های بسیاری هم با هم داریم.
یکی از این تفاوت‌ها در نحوه یادگیری مطالب است.
جالب است بدانید که تقریبا هر فرد با استفاده از ابزارهای مختلفی مطالب را می‌آموزد.
از فیلم و آهنگ گرفته، تا شعر و ادبیات و داستان سرایی.
همه این موارد می‌توانند ابزار مناسبی باشند برای یادگیری بهتر شما.
پس قبل از هرچیز بهتر است که با سبک های یادگیری  آشنا شوید و بهترین آنها را برای خود انتخاب کنید.
انتخاب سبک یادگیری مناسب، هم میل شما به درس خواندن را افزایش می‌دهد و هم درس خواندن را برای شما به امری ساده تبدیل می‌کند. چرا که دیگر لازم نیست برای یادگیری هر نکته با خود کلنجار بروید. 

۸- داشتن تمرکز کافی، راهکار آخر چگونه درس بخوانیم

انجام هر کاری بدون تمرکز، نتیجه دلخواه را برای ما به دنبال نخواهد داشت.
به همین دلیل هم بهتر است که در هنگام مطالعه یک متن، تمرکز خود تنها به آن معطوف کنید.
برای دستیابی به ذهنی متمرکز، در اولین قدم لازم است که محیط مطالعه خود را تمیز کنید.
یک میز مطالعه شلوغ می‌تواند موجب عدم تمرکز و حواس پرتی  شود و تمرکز شما را به هم بزند.

دومین راهکاری که می‌تواند به شما در حفظ تمرکز هنگام مطالعه کمک کند، استراحت کردن است.
مغز شما بعد از مدت کوتاهی خسته شده و به استراحت کردن نیاز پیدا می‌کند.
برای همین هم به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر یک ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت کنید.
اینگونه مغز شما هم خسته نشده و تمرکزش را از دست نخواهد داد.

آیا تندخوانی به ما کمک می کند که یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

آموزش تندخوانی


در مورد مهارت‌ها صحبت کردیم و حیف است که حرفی از تندخوانی به میان نیاوریم. تندخوانی نه تنها باعث کاهش دقت شما نمی‌شود، بلکه با تمرینات منحصر به فرد خود موجب افزایش تمرکز هنگام درس خواندن شما خواهد شد. آموزش تندخوانی علاوه بر اینکه در وقت و هزینه ما صرفه‌جویی می‌کند، با بالا بردن سرعت مطالعه شما دقتتان را حین مطالعه افزایش می‌دهد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که تندخوانی و مطالعه با سرعت بالا باعث خواهد شد که ما نتوانیم مطالب را به خوبی درک کنیم و یا آنها را به خوبی به ذهن بسپاریم. تکنیک‌هایی که در آموزش تند خوانی  یاد می گیریم هم تمرکز ما را افزایش می دهند و هم سرعت ما را در درس خواندن چند برابر می کنند. به همین جهت می توانیم تندخوانی را به عنوان مهارتی بیاموزیم که به مفهومی درس خواندن ما کمک می کند.

پایان 

خوب و کاربردی خیلی ممنون

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران