مقالات

ادموند هالی (منجم)


خلاصه :

در مورد ادموند هالی بیشتر بدونید!

PDF قرار گرفته شده در مطلب را باز کنید و بخوانید!

 

متن PDF نیز قرار میگیرد البته من فایل PDF را توصیه میکنم

 

 

 

 

ادموند هالی

ادموند هالی زاده ۸ نوامبر ۱۶۵۶ انگلستان درگذشته ۱۴ ژانویه ۱7۴2 منّجم، ژئوفیزیک دان، ریاضی دان، هواشناس ، و فیزیک دان انگلیسی بود.

خردسالی ثروتمند

ادموند هالی در هشت نوامبر ۱۶۵۶ در هاگرستون لندن در یک خانواده اشرف زاده و متمول چشم به جهان گشود. پدرش کارخانه صابون سازی داشت. ادموند از همان دوران طفولیت زیر نظر مربیان درباری تحت تعلیم و تربیت قرار گرفت و از چهار سالگی علاقه خود را به دانستن ریاضیات نشان داد. و در مدرسه اشراف زاده ها تحصیل داشت

دنباله دار هالی

اکثر مردم با دنباله دار هالی آشنا هستند که هر 7۴ تا 7۸سال یک بار از فراز کره زمین قابل مشاهده است. البته این دنباله دار برای اولین بار در 2۴۰ قبل از میالد در چین دیده و ثبت شده اما ادموند هالی اولین فردی بود که دوره ای بودن آن را تشخیص داد. این دنباله دار آخرین بار در سال ۱۹۸۶ دیده شد و بار دیگر در 2۰۶۱ مشاهده خواهد شد. ادموند هالی تنها در این زمینه به تحقیق نپرداخته بود، او درباره توخالی بودن کره زمین و حفره ها و کوه های موجود در مریخ و ماه نیز اکتشافاتی داشته است.

ترک تحصیل هالی

ادموند تا پایان تحصیالتش در دانشگاه دوام نیاورد و در سال ۱۶7۶ دانشکده را به قصد سفرهای ماجراجویی ترک کرد. هالی به جزایر سنت هلنا در اقیانوس اطلس جنوبی رفت و در آن جا جایابی )سکستانت( با دید تلسکوپی طراحی نمود

خاتم اختلافات

او در سال ۱۶7۸ به انگلیس و سپس به دانتزیگ )گدانسک( رفت تا به نزاع هایی علیه کشفیات منجمی به نام یوهانس هولیوس به دلیل عدم استفاده از تلسکوپ خاتمه دهد. سلطان انجمن وی در سن 22 سالگی فوق لیسانسش را از دانشگاه آکسفورد گرفت و به عنوان عضو انجمن سلطنتی انتخاب شد. همکاری با دیگر دانشمندان در سال ۱7۱۶ ،هالی یک روش برای اندازه گیری دقیق فاصله بین زمین و خورشید با استفاده از اندازه گیری زمان بندی گذر سیاره ناهید پیشنهاد نمود. در این صورت، وی از روش توضیح داده شده توسط جیمز گریگوری نویسنده کتاب توسعه بصری پیروی می کرد در این کتاب تلسکوپ گرگورین نیز توضیح داده شده است به نظر می آید که هالی نیز این کتاب را داشت و خوانده بود چون در آن ایام طراحی تلسکوپ ها از روی طرح گرگورین انجام می شد.

مختصری از نظریات هالی

کشفیات وی همچنان ادامه یافت تا این که وی پیشنهاد نمود که کره زمین از الیه های مختلف و یک هسته تشکیل شده است. هر الیه توسط اتمسفری از الیه دیگر جدا شده و هر الیه میدان مغناطیسی خود را دارد. به این صورت وی می خواست ناهماهنگی های موجود در قطب نماها را توجیه نماید.

نظریه دنباله دار ها

او تحت نظر نیوتن به نمودار و رسم ستاره های مشاهده شده اش اقدام کرد. ادموند معتقد بود که ستاره های دنباله دار مانند سیارات احتمالا دارای مدار بیضوی هستند. این بدان معنا بود که می توان ستاره های دنباله دار را ردیابی و بازگشت آن ها را محاسبه و حتی پیش بینی کرد.

پیشبینی بازگشت هالی

با کمک قانون جاذبه نیوتن پیش بینی کرد که در ستاره دنباله داری که در سال های ۱۶۰7 و ۱۶۸2 از کنار زمین گذشته در سال ۱7۵۸ نیز باز خواهد گشت.

سفر کوتاه

مدتی را به پاریس رفت و در دانشگاه ستاره شناسی پاریس به تحقیق و بررسی بر روی عبور ستاره ها از فراز زمین مشغول شد تحقیق بهتر ادموند در سال ۱۶۸2 یک رصد خانه کوچک در آبلینگتون واقع در شمال لندن برپا کرد تا بهتر و بیشتر بتواند در این زمینه فعالیت کند.

پیشبینی هالی

او پیش بینی کرد هر 7۵ الی 7۸ سال یک بار ستاره هالی در فراز آسمان زمین مشاهده می شود. این فرضیه وی که ستارگان دنباله دار همانند سیارات به دور خورشید می چرخند مورد تأیید واقع شد

دبیر انجمن سلطنتی

آکسفورد او تفاوت های بین شمال جغرافیایی و شمال مغناطیسی اطراف کره زمین را مورد بررسی قرار داد به این امید که اطالعات حاصله بتواند برای یافتن طول جغرافیایی مورد استفاده دریانوردان قرار گیرد. سپس به مقام معاونت دبیر کلی انجمن سلطنتی لندن نائل شد. ادموند مطالعات زیادی را روی بادهای ۳۰ درجه عرض شمالی و جنوبی خط استوا و بادهای موسمی نیز انجام داد. وی نتیجه مطالعات خود را درباره نوسانات مغناطیسی منتشر کرد. نظریه اشتباه هالی ادموند هالی تنها به ستارگان فکر نمی کرد بلکه سعی در تخمین سن زمین داشت. او اظهار داشت که می توان از روی مقدار شوری آب اقیانوس ها سن زمین را محاسبه کرد. در ضمن به اثبات تو خالی بودن زمین پرداخت. هالی در سال ۱۶۹2 اعالم کرد که انسان در خارجی ترین الیه از سه الیه مرکزی که همراه یک هسته داخلی سازنده زمین است، زندگی می کند. طبق این محاسبه ها حدود چهل درصد درون زمین چیزی ندارد و فضای خالی می باشد.

اشتباه هالی

از آن جا ناشی شد که وی برای چگالی کلی زمین از عدد غلط استفاده کرد و به این دلیل به چنین نتیجه ای رسید که زمین در تمام بخش های خود تو خالی است. البته دانشمندان بعد از هالی نظریه او را تصحیح کردند و به شناسایی الیه های زمین پرداختند.

شروع شهرت هالی

هالی در سال ۱۶7۸ اسحاق نیوتن را متقاعد و راضی ساخت تا یافته هایش را تحت عنوان اصول ریاضی فلسفه طبیعی به چاپ برساند. این کتاب دربرگیرنده جزییاتی در مورد نحوه محاسبه مدار چرخشی دنباله دار ۱۶۸۰ بود. هالی از روش نیوتن برای محاسبه مدار دنباله دارها استفاده کرد. از این رو هالی معروف شد و بر سر زبان ها افتاد.

اسحاق نیوتن

او تجربه دوستی با نیوتن را ارزشمند می دانست و از نیوتن آموخته های زیادی را کسب کرد

اسحاق نیوتن همون ایزاک نیوتن است فقط ایرانی ها میگن اسحاق

خدمت هالی به انگلیس

هالی به دلیل علاقه به ریاضیات و آمار، مسئولیت جدول های آماری مرگ و میر و زاد و ولد در انگلیس را به دست گرفت و با ارائه اصولی برای محاسبه بیمه های عمر و مستمری سالانه، خدمت بزرگی به دولت کرد. دولت سلطنتی نیز وی را به مقام ناظر مالی انجمن سلطنتی منصوب کرد. هالی دو سال در این منصب به کار مشغول شد.

گالری تصاویر در فایل PDF

 

ممنون از همراهیت تا اینجا سوال داشتی حتمی بپرس

دوستان سوالی داشتید در خدمتم
ممنون که مطلب رو خوندید
توضیحات عکس ها در فایل های ارائه شده موجود است

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

خوبه ولی اگه فیلمی میزاشتی جالب تر میشد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

چون تایپ ها وقتی طولانی باشه ادم خسته میشه و نمیخونه
لطفا مطلبم منو ببینید من لایک کردم شماهم لطفا مطلبم منو ببینید خوشتون امد لایک کنید
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/41189

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
سلام بسیار خوب بود👍👌

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

اگر می شد فیلم هم باشه و مطلب رو فاکتور میگرفتی خیلی خوب می شد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
سلام علیکم. مطلب شمارو لایک کردم. اگر یه هشتگی هم میزدی بد نمیشد و مطلبت بازدید بیشتری میخورد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران