رویدادهای عمومی
k۱۲۵
دنا IQ
دنا IQ
خلاصه :
...ایران خودرو به دلیلمحدودیتهای موجود و نبود پلتفرمهای جدید، بیشتر روی سدانهایی با پایه پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ مانور میدهد،ایران خودرو به طور مثال خودروهایی چون سمند، پژو پارس و یا دنا را از نوادگان پژو ۴۰۵ می سازد.از بین این خودروهای سدان، دنا جزو محبوبترین محصولات ایران خودرو است که در مدلهای مختلفی چون دنا پلاس و یا دنا پلاس توربوشارژ عرضه شده که البته همگی از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما به نظر میرسد که دیگر زمان آن فرا رسیده تا ایران خودرو، دستی به سر و روی دنا بکشد و آن را مطابق با طراحیهای مرسوم دنیا، بازطراحی کند.
آشنایی با دنا IQ مدرن
با توجه به اینکه روند بازطراحی و معرفی یک فیسلیفت حتی در موارد جزئی، نیاز به زمان زیادی در خودروسازان داخلی دارد، ما در خودروبانک دست به کار شدیم و یک فیسلیفت جدی از دنا را طراحی و به صورت رندر دیجیتالی معرفی کردیم. این خودرو که به نام دنا IQ است، از هر جهت دستخوش تغییرات شده و در نمای جلو، جانبی و عقب بسیار متفاوت از نسخه کنونی شده است.
در نمای جلو شاهد یک جلو پنجره بزرگ و مشبک هستیم که اکثر خودروهای مدرن دنیا از چنین جلوپنجرههایی استفاده میکنند. همچنین چراغهای اصلی به یک نوار طویل در بالای سپر منتقل شده که بسیار شبیه به جیپ چروکی است. همچنین در زیر هر چراغ، یک نوار دو تکهای برای چراغ مخصوص روز قرار داده شده که در کنار نوار بالایی، مهشکن نیز جایگذاری شده است.
در مورد رینگها نیز طراحی آنها به کلی تغییر کرده و با رنگ مشکی مات و البته سایز ۱۸ اینچی جایگزین شدهاند تا نمای کناری را به خوبی اسپرت و جدی نمایش دهند.
اما نمای عقب نیز به کلی تغییر کرده و با چراغهایی مواجه هستیم که با یک نوار ممتد در بالای درب صندوق به یکدیگر متصل شدهاند. چراغهایی که حالت و طراحی X گونه آنها بسیار شبیه به چراغهای مخصوص روز جلویی است و هارمونی خوبی بین آنها پیادهسازی شده است.
اما به بخش فنی میرسیم، جایی که سالها است محصولات ایران خودرو با موتورهای محدودی چون TU۵ عرضه میشوند. اگرچه چندی پیش این خودروساز یک موتور جدید ۳ سیلندری را معرفی کرده، اما به نظر میرسد که دنا IQ بهتر است با پیشرانه مشابه دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ عرضه شود تا از نظر قدرت و شتاب همخوانی خوبی با چهره خود داشته باشد.
در انتها لازم به ذکر است که این طراحی تنها یک رندر دیجیتالی توسط خودروبانک است تا یک ایده جدید برای طراحی فیسلیفت دنا را همسو با طراحیهای به روز دنیا معرفی کرده باشیم.
k125 جدیدترین شاسی بلند ایران خودرو
ایران خودرو
رونمایی از جدیدترین خودرو کراس اور ایران
مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K125 آغاز شده و نمونه اولیه این خودرو بزودی رونمایی خواهد شد.
مشخصات فنی |
|
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1646 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها |
|
مصرف سوخت داخل شهر | - لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
امکانات و تجهیزات دنا IQدنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و.. نیز به ماشین اضافه شد تا این لیست تکمیلتر گردد. هرچند متاسفانه از سال 1397 برخی از آپشن ها نظیر سانروف و ایربگهای جانبی از لیست آپشنهای استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه شود!در خصوص ایمنی هم ایران خودرو مدعی شده دنا (حداقل در نسخه 4 ایربگ) توانسته 4 ستاره از یکی از موسسات آلمانی بدست آورد که البته از نظر اعتبار نمیشود به اندازه ستارههای موسسه Euro-Ncap یا IIHS روی این ادعا حساب باز کرد اما در هر صورت به نظر میرسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از اجدادش یعنی 405 و سمند شده است. در جدول زیر میتوانید امکانات رفاهی و امنیتی دنا پلاس را مشاهده نمایید: |
|
امکانات دنا IQ |
|
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی | فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب - چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغهاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين - طرح جديد آينه هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع - سيستم كنترل بخار بنزين - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل - تغيير استايل جانبي خودرو (دربها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيرهها، گلگيرها و آينه هاي جانبي) - دستگيرههاي درب ها به رنگ كروم - تودوزي مخمل - دسترسي به صندوق عقب از داخل - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - قطعات دكوراتيو طرح چوب - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - كارت طلايي چهار ستاره |
محمد مهدی احمدی
۳ سال پیش
توجه توجه
این خودرو تازه طراحی شده
و محتوای زیادی ندارد لطفاً گیر ندهید
محمد مهدی احمدی
۳ سال پیش
سید محمد حسن دست غیبی
۳ سال پیش
سید محمد حسن دست غیبی
۳ سال پیش
سید محمد حسن دست غیبی
۳ سال پیش
محمد مهدی احمدی
۳ سال پیش
محمد مهدی احمدی
۳ سال پیش
یا شاید زود تر عزیزم😊
محمد مهدی احمدی
۳ سال پیش
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال