معرفی

حکومت میزان

شهید ابوالفضل مهدیار

وزارت فرهنگ


خلاصه :

داستان زندگی و شهادت وی

بسم الله الرحمن الرحیم

یا سید الشهدا

سرلشکر خلبان ابوالفضل مهدیار در 2 خرداد سال 1327 در شهر قم متولد شد.

بعد از آموزش اولیه زبان انگلیسی و خلبانی هواپیما جنگنده در ایران به کشور آمریکا اعزام شد و بعد از آموزش جنگنده توانست به درجه آموزش پیشرفته هواپیما جنگنده برسد و در سال 54 گواهینامه خلبانی شکاری بمب افکن جنگنده فانتوم را دریافت کرد.

از سال 1354 الی 1356 در پایگاه شکاری شیراز خدمت می کرد و در سال 56 به پایگاه شهید نوژه منتقل شد.

وی در تابستان 59 به دخالت در کودتا شهید نوژه متهم شد و بعد از جلسات دادگاه حکم اعدام برای او صادر شد و بعد از متوجه شدن حکم خود به قاضی گفت: «اگر می خواهید من را اعدام کنید من را به جبهه ببرید و به عنوان سپر انسانی استفاده کنید یا مرا با بمب ها بر سر عراقی ها بریزید». فاضی بعد از شنیدن سخنان او متاثر شد و پرونده را به امام خمینی(ره) واگذار کرد. امام خمینی(ره) با توجه به این که اسنادی درمورد مهدیار وجود نداشت ، حکم آزادی مشروط او را صادر کردند.

در 2 آبان 1359 به عنوان لیدر (فرمانده) 2 فروند جنگنده فانتوم برای حمله به بنادر ام القصر و فاو از فرودگاه شکاری بوشهر بلند شد.

در کابین عقب او شهید محمود شادمان بخت حضور داشت و خلبانی فانتوم دیگری را سرگرد محمود ضرابی به عهده داشت.

بعد از قرار گرفتن بر روی آسمان عراق و بنادر ام القصر و فاو آنها را با بمب  های mk28 بمباران کردند.

در زمان برگشت چند فروند میگ 23 به آنها هجوم آوردند و فانتوم سرلشکر مهدیار و سروان شادمان بخت را موشک باران کردند. خلبانان جنگنده فانتوم فرصت اجکت از جنگنده را پیدا کردند و در هنگام فرود بر روی آب های نیلگون خلیج فارس، بعثی ها دست به کاری زدند که همه کنوانسیون ها آن کار را در جنگ ها ممنوع کرده بودند.

خلبان مهدیار و شادمان بخت توسط تیربار های عراقی گلوله باران شدند و تن و بدن آنها بر روی آسمان پاره پاره شد و بدلیل آسیب دیدن چتر نجات به شکل سقوط، سریع به زیر آب های خلیج فارس رفتند.

چندی بعد جنازه ی تکه تکه شده ای که چهره او بدلیل اصابت گلوله از بین رفته بود توسط غواصان از درون آب های خلیج فارس بیرون کشیده شد و بعد از آزمایشات، هویت او مشخص شد و پیکر پاک سروان شادمان بخت به زادگاهش برگشت.

شهید سرلشکر خلبان ابوالفضل مهدیار در خلیج هیشه فارس جاوید الاثر شد و به درجه رفیع شهادت نائل شد.  

ممنون بسیار مفید و عالی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران