رویدادهای عمومی

اولین رئیس جمهوری که به شهادت رسید

شهید محمد علی رجایی


خلاصه :

در این مطلب درباره ی شهید رجایی صحبت می کنیم 

زندگی‌نامه

محمدعلی رجایی در 25 خرداد سال 1312 در قزوین  به دنیا آمد. پدرش عبدالصمد در بازار مغازه خرازی داشت و از اعضای انجمن منتظرین امام زمان(ع)در قزوین بود.رجایی در چهار سالگی پدرش را از دست داد و اداره زندگی او به عهده مادر، دایی و برادرش بود

کار، تحصیل، ازدواج

رجایی تحصیلات خود را در قزوین تا ششم ابتدایی ادامه داد و پس از آن در مغازه خرازی دایی خود، شاگردی کرد. وی در حدود چهارده سالگی در سال 1326 برای یافتن کار به تهران  مهاجرت کرد و نزدیک دو سال به دست‌فروشی و شاگردی در بازار پرداخت. او در هجده سالگی، در سال 1328 وارد نیروی هوایی شد و همزمان دیپلم ریاضی گرفت.

رجایی پس از چهار سال از نیروی هوایی ارتش استعفا داد و در سال 1333 وارد شغل معلمی شد. وی در سال 1338از دانشسرای عالی در رشته ریاضی مدرک کارشناسی گرفت.او در رشته آمار نیز کارشناسی ارشد دریافت کرد.

رجایی در سال 1341 با عاتقه صدیقی ازدواج کرد. به گفته رجایی، او همسرش را از سال 1349 وارد فعالیت‌های ضد حکومت پهلوی کرد. عاتقه صدیقی پس از انقلاب نماینده دور دوم و سوم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.

شهادت

رجایی در 8 شهریور سال 1360 در زمان ریاست‌جمهوری خود، با انفجار بمب در ساختمان نخست‌وزیری به همراه محمد جواد باهنر  به   شهادن رسید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران