آموزش
۱۷ سبک گرافیک که هر دیزاینری باید بشناسد
خلاصه :
در این مقاله به معرفی و بررسی ۱۷ سبک گرافیک دیزاین پرداختیم و با استفاده از مثالهای تصویری توضیح دادهایم که هر کدام از این سبکها چه مشخصاتی دارند،در این مقاله میخواهیم به معرفی و بررسی 17 سبک گرافیک که هر دیزاینری باید بشناسد، بپردازیم. میدانیم که در دنیای گرافیک، سبکهای بسیار گوناگونی وجود دارد، ولی نمیشود از هر سبکی که میخواهیم در هر پروژهای استفاده کنیم. بسته به نوع پروژه، برند مد نظر، هدف یک کسب و کار، پرسونای مخاطب (شخصیت) و… باید از سبکهای مناسبی استفاده کرد که بتواند شخصیت یک کسب و کار را در داخل سازمان و یا خارج آن به خوبی معرفی کند. همچنین با آشنایی با سبکهای گرافیک دیزاین، میتوانیم در مواقع لزوم آنها را با یکدیگر تلفیق کرده و یک کار هنری خلاقانه را به وجود بیاوریم.
معرفی سبک های گرافیک دیزاین
همانطور که گفتیم، سبکهای زیادی در این حوزه وجود دارند که در ابتدا باید آنها را بشناسیم تا بتوانیم، ساختارها و اصول قدیمی را شکسته و با ترکیب آنها چیزهای جدیدی را خلق کنیم. در ادامه به معرفی هر کدام از این 17 سبک گرافیک دیزاین میپردازیم.
1. Minimalism
جنبش مینیمالیستی در دهه 1920 با طراحی معماری آغاز شد. اما از آن زمان تا کنون شاهد محبوبیت پرفراز و نشیب بوده است. این سبک طراحی، سادگی را به پیچیدگی، با اشکال هندسی تمیز و پالتهای رنگی تک رنگ ارج مینهد. مینیمالیسم از قدرت فضای سفید استفاده میکند تا به اشکال و طرحهای ساده اجازه انتقال پیام را بدهد. به یاد داشته باشید که مهمترین موضوع در این سبک گرافیک دیزاین این است که، جزئیاتی که برای طراحی کلی ضروری نیستند را حذف کنید.
مشخصات:
- پالت رنگی محدود
- سایههای کم و ساده
- خطوط پر رنگ
2. Maximalism
نقطه مقابل مینیمالیسم، ماکسیمالیسم است که در طراحی جسورانه خود از طرحها و الگوهای رنگی اشباع شده استفاده میکند. سبک ماکسیمالیسم معمولاً از طرحبندیهای نامنظم استفاده میکند که فاقد تعادل سنتی است. برخلاف مینیمالیسم، این سبک به جای استفاده از فضای سفید، صفحه را پر میکند. لایهبندی متن، تصاویر و بافت، شیوههای ماکسیمالیسم رایج هستند.
مشخصات:
- پالت رنگی غیر منتظره
- الگوهای متضاد
- فونتها و بافتهای پر رنگ و ضخیم
3. Typographic
همانطور که عنوان نشان میدهد، طراحی تایپوگرافی یکی از سبک گرافیک دیزاین است که برای برقراری ارتباط و انتقال یک پیام به صورت متنی استفاده میشود. در حالی که در این سبک از طراحی ممکن است که از تصاویر نیز استفاده شود و یا با دیگر سبکهای طراحی گرافیکی مکمل جفت شود، ولی باید بدانید که “متن” جزء اصلی این سبک گرافیک دیزاین است. لوگوهای مبتنی بر متن نمونهای عالی از طراحی تایپوگرافی در عمل هستند.
مشخصات:
- متن در مرکز طراحی قرار دارد
- مفهوم و پیام توسط متن منتقل میشود
- قابلیت ترکیب با دیگر سبکها
4. Retro
سبک retro شامل فونتها و طراحیهای قدیمی است. به عنوان مثال میتوان به سبک قدیمی یا هنر دکوی قرن بیستم اشاره کرد. این سبکهای هنری کلاسیک، عناصر و فونتهای نوستالژیک را در خود جای دادهاند که برای مخاطبان در هر سنی قابل تشخیص است. این سبک گرافیک دیزاین شامل عناصر تزئینی و تصاویر مرتبط با یک دوره خاص است.
مشخصات:
- استفاده از فونتهای قدیمی
- جزئیاتی که به دوران دهه 60 و 70 میلادی اشاره میکند
- ترکیب عناصر قدیمی با عناصر مدرن و یکپارچهسازی آنها
5. Abstract
سبک طراحی انتزاعی یا آبستره، تصاویر و عناصر بصری را به تصویر میکشد که از آنچه در واقعیت به نظر میرسند، جدا هستند. در واقع یک مفهوم کلی و ذهنی از یک شی خارجی رسم میشود. این سبک گرافیک دیزاین از مخاطب میخواهد که نگاه خودش را به طرح داشته باشد و مفهوم مورد نظرش را از آن ادراک کند. مانند شعر که هرکس میتواند مفهومی را از آن استخراج کرده و برداشت شخصی خودش را داشته باشد. در این سبک از عناصر متضاد فرم، شکل و لحن استفاده میشود.
مشخصات:
- پالتهای رنگی نوآورانه
- تصویری سورئال از واقعیت
- مفهومی و قابلیت برداشت آزاد
6. Geometric
این سبک بصری بر پایه هندسه است، شاخهای از ریاضیات که بر رابطه بین زوایا، خطوط و نقاط، تمرکز دارد. طراحی کلی از نظر زیباییشناسی مینیمال است و بر تعادل خطوط مستقیم، اشکال و لبهها تمرکز دارد. این طرحهای ساده را میتوان با پالتهای رنگی مختلف افزایش داد و با تصاویر دیگر ترکیب کرد.
مشخصات:
- متقارن و متعادل
- دارای خطوط و اشکال صاف و مستقیم
- پالتهای رنگی مختلف
7. Flat
سبک طراحی “تخت” اغلب با طراحی مینیمالیستی مقایسه میشود، زیرا هر دو از قدرت فضای منفی و طراحی ساده استفاده میکنند. با این حال، طراحی مسطح، معمولاً از یک پالت رنگی تک رنگ و همچنین نمادها و پیکتوگرامها در تصاویر خود استفاده میکند. طراحی مسطح، یک سبک گرافیک دیزاین محبوب برای استفاده در موارد گرافیکی مانند پوسترها و اسناد راهنما است و به یک سبک اصلی برای وبسایتها و برنامههای تلفن همراه تبدیل شده است.
مشخصات:
- دو بعدی
- تک رنگ (مونوکروم)
- استفاده از آیکونها
8. سبک طراحی 3D
طراحی گرافیکی سه بعدی به طراحی مسطح، جان میبخشد. هدف از این سبک گرافیک دیزاین، ایجاد یک توهم واقعگرایانه با استفاده از جلوههای نور طبیعی و سایه است. از عناصر عمق و حجم برای کمک به ایجاد یک طراحی واقعیتر، استفاده میکند. طراحی گرافیک سه بعدی اغلب در محتوای رسانههای اجتماعی، طراحی وب و انیمیشن استفاده میشود.
مشخصات:
- انعکاس یک شی واقعی
- استفاده از نورپردازی و سایهها
- ایجاد تعادل در حجم، عمق و جرم
9. Organic
سبک طراحی ارگانیک از عناصر طبیعی و روستایی استفاده میکند که به خوبی در دنیای طبیعی به هم متصل میشوند. عناصر رایج شامل بافتهای طبیعی مثل چوب، برگ، چمن، خاک و…، اشکال ارگانیک و پالتهای رنگی خنثی است. البته از پالت رنگی سبز هم بسیار استفاده میشود. استفاده از خطوط ایجاد شده با دست نیز یک تکنیک محبوب در این سبک گرافیک دیزاین است. طراحی ارگانیک اغلب شامل عناصر گیاهی مانند گیاهان و برگها است و یک سبک طراحی رایج برای برندهای دوستدار محیط زیست و شرکتهای تولیدکننده است.
مشخصات:
- عناصر مرتبط با زمین و طبیعت
- پالت رنگی خنثی
- خطوط سیال و اشکال ارگانیک
10. Modern
طراحی گرافیک مدرن که به عنوان مدرنیسم متاخر نیز شناخته میشود، به پس از جنگ جهانی دوم باز میگردد. عناصر رایج این سبک طراحی شامل اشکال و خطوط هندسی نامنظم، رنگهای زنده و چیدمانهای منحصر به فرد است. فونتهای مورد استفاده با این طرح معمولاً فونتهای اصلی سری سنس هستند.
مشخصات:
- پالت رنگی زنده
- اشکال و خطوط هندسی
- متناسب با فونتهای سری سنس
11. Corporate
سبک طراحی “شرکتی” برای برندهایی که به دنبال ایجاد حس حرفهایتری هستند، عالی است. معمولاً از عناصر طراحی محافظهکارانه و سبکهای فونت رسمی استفاده میکند. نمادها و طرحبندیهای ساده نیز معمولاً با این سبک طراحی معاصر دیده میشوند. سبک شرکتی به ویژه برای ارائههای تجاری و بستههای بازاریابی خوب عمل میکند.
مشخصات:
- فونت و اشکال ساده
- خطوط مشخص
- پالت رنگی complementary (مکمل)
12. Illustrated
چندین سبک گرافیک دیزاین که در این مقاله بررسی کردیم، میتوانند زیرمجموعه سبک تصویرسازی باشند. سبک تصویرسازی برای هر طراح منحصر به فرد است و با تکنیکهایی از جمله انیمیشن، سهبعدی، فوتورئالیسم و موارد دیگر متفاوت است. اگر طراح هستید، ابزارهای خود را بردارید و شروع به طراحی کنید، هر چه که در لحظه خلق میکنید، همان یک تصویرسازی است.
مشخصات:
- ظاهری شبیه به طراحیهای دستی
- طراحی منحصر به فرد نسبت به هر طراح
- ریشه بعضی از سبکهای گرافیکی
13. Playful
طراحی “بازیگوش” یا همان طراحی کودکانه، برای استفاده در دیزاینهای مربوط به خانوادههایی که دارای فرزندان کوچکتر هستند، بهترین است. دیدن تصاویر پر جنب و جوش و رنگارنگ از حیوانات و مردم که با کمی تخیل درهمآمیخته شدهاند، در این سبک بسیار معمول است. این سبک گرافیک دیزاین برای کتابهای کودکان و برندهای خانوادگی و همینطور کسب و کارهایی که با کودکان سر و کار دارند، بسیار مناسب است.
مشخصات:
- عناصر گرافیکی کارتونی
- پالت رنگی شاد و زنده
- طراحی تخیلی
14. Feminine
این سبک گویا برای برندها و تبلیغاتی استفاده میشود که عمدتاً مخاطبان آنها زنان هستند. عناصر رایج عبارتند از فونتهای شکسته، جزئیات تزئینی جذاب و رنگهای پاستلی ملایم. این سبک طراحی گرافیکی را میتوان به خوبی با عناصر ارگانیک و طبیعی ترکیب کرد.
مشخصات:
- فونتهای شکسته
- خطوط و اشکال شیبدار و منحنی
- پالت رنگی ظریف و ملایم
15. Masculine
این سبک گرافیک دیزاین اغلب در تبلیغات و برندهایی استفاده میشود که مخاطبان آنها، عمدتاً مردان هستند. پالتهای رنگی تک رنگ، بافتهای خشن و فونتهای ضخیم از عناصر محبوب این سبک هستند، و همچنین در این طراحیها از جلوههای بصری سنگریزه یا حتی ناهموار استفاده میشود.
مشخصات:
- فونتهای ضخیم
- پالت رنگی خنثی و خاموش و تیره
- استفاده از بافتهای ناهموار
16. Grunge
سبک تصویرسازی گرانج، تیره و تاریک است، و معمولاً حالت خاصی مانند خشم یا عذاب را به تصویر میکشد. در این طرح از خطوط و اشکال نامنظم و عناصر پریشان استفاده شده است. بافتهای شن و پسزمینه رنگآمیزی شده نیز از عناصر محبوب این سبک گرافیک دیزاین هستند. این سبک طراحی اغلب با سبک های گوتیک و پانک همراه است. اگر نمیدانید سبک گوتیک و پانک چه نوع سبکهایی هستند، پیشنهاد میکنیم مقاله استایلهای پانک را مطالعه کنید، در این مقاله به استایل گوتیک هم اشاره کردهایم.
مشخصات:
- پالت رنگی تیره و متضاد
- به تصویر کشیدن احساسات شوم و خشم و عذاب
- بافتهای تنیده و خشن
17. Photorealism
با این سبک طراحی منحصر به فرد، تصاویر به گونهای طراحی شدهاند که تا حد امکان شبیه به همتایان واقعی خود به نظر برسند. اینها معمولاً توسط طراح از طریق طرحهای مدادی به صورت دستی ترسیم میشوند و سپس به یک برنامه مبتنی بر نرم افزار برداری یا پیکسلی مانند ایلاستریتور یا فتوشاپ، منتقل میشوند. آنها را میتوان برای لوگوهای برند یا فقط به عنوان یک قطعه هنری مستقل استفاده کرد.
مشخصات:
- به تصاویر واقعی که با دوربین گرفته شده است، بسیار شبیه است.
- طراحی دستی توسط دیزاینر
- استفاده از ابزارهایی مثل مداد و خودکار و بعد استفاده از فتوشاپ و ایلاستریتور
در این مقاله به معرفی و بررسی 17 سبک گرافیک دیزاین پرداختیم تا بتوانید در مواقع مناسب، هر کدام از آنها که با هدف طراحیتان سازگار است را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. همچنین میتوانید به صورت آگاهانه و با دقت، بعضی از این سبکها را تلفیق کرده و یک سبک جدید خلق کنید، البته به شرطی که این سبک با نوع هدف شما همخوانی داشته باشد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.