رویدادهای مدرسه

آخرین مطلب مبحث قطعات الکترونیکی

هفته نامه الکترونیک

برای افراد مبتدی


خلاصه :

ز گهواره تا گور دانش بجوی

سلام به تمامی افراد مبتدی. 

امیدوارم که روز و روزگار خوبی داشته باشید و در ایام سوگواری امام حسین علیه‌السلام سالم و شاد باشید. 

امروز می‌خواهیم آخرین مطلب برای افراد مبتدی را برای شما عزیزان به اشتراک بگذاریم که درباره ترانزیستور و آی سی است.

در ابتدا از ترانزیستور شروع می کنیم ترانزیستور قطعه‌ای بسیار پرکاربرد در بیشتر کیت ها می باشند ترانزیستور کارایی بسیار پیچیده‌ای ندارد ولی کار بسیار مهمی را انجام می دهد. ترانزیستور کارش تقویت و هماهنگی و کنترل است. حالادبرای درک بهتر با ولتاژ مثالی می زنیم.ترانزیستور دارای سه پایه است که اسم پایه‌های آن بیس کلکتور و امیتر است بیس که به فارسی می شود پایه اصلی کالکتور می شود گسیلنده و امیتر می‌شود گردآور.

در ابتدا ولتاژ از پایی بیس که پایه اصلی است داخل می شود یک ولتاژ دیگر هم از پای امیتر وارد می شود. ولتاژی که از امیتر وارد شده ولتاژی بسیار بیشتر از ولتاژی که از پایه بیس وارد شده است می باشد. ولتاژ امیتر،وارد شده و به یک سه‌راهی در درون ترانزیستور می رسد ولتاژ هایی که از پایه بیس وارد ترانزیستور شده به ولتاژ هایی که از امیتر وارد شده اضافه شده و ولتاژ بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد و در نهایت از پایه کالکتور بیرون می رود.

کار اصلی ترانزیستور که در بیشتر کیت‌ها از آن استفاده می شود تقویت است.حالا تقویت چی؟ تقویت هر چیز.برای مثال تقویت صدا تقویت ولتاژ تقویت انرژی و تقویت هر چیزی که ما از یک کیت انتظار داریم است.

کارهای تقویتی با ترانزیستور است و با توضیحاتی که درباره ساختارش دادیم ، فهمیدید که این قطعه می‌تواند تقویت کند و می‌تواند بزرگتر کند هر چیزی را. کارای دیگر کنترل است که می‌تواند ولتاژ و صدا یا هر چیز دیگری را کنترل نماید که از حد خود خارج نشده و در یک حد کمی بماند و کارایی آخرش نیز هماهنگی است که این کارایی او بسیار کم در مدارها استفاده می‌شود،هماهنگی به این معنی است که باعث می‌شود که قطعات مختلف بتوانند به راحتی به هم انتقال پیدا کنند و براحتی با هم کارهایشان را انجام دهند.

این قطعه مانند یک وزیر در برابر یک شاه که آی سی هست می باشد و رتبه بسیار کار راه بندازی دارند یعنی کاربرد های زیادی دارد. چهار یا پنج کاربرد را ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم در یک قطعه‌ای به‌غیر از ترانزیستور و آی سی مشاهده کنید و بقیه قطعات معمولاً یک الی دو یا سه کاربرد بیشتر نداشتند ولی این همه کاربرد واقعاً فوق‌العاده است.

حالا می‌خواهیم به شاه یعنی آخرین قطعه‌ای که توضیح می دهیم یعنی آی سی برسیم.

آی سی در گذشته‌های دور به‌هیچ‌وجه معنی نداشته و تازه در ده الی بیست سال اخیر و دهه‌های اخیر بوده که آی سی به بازار آمد.کارایی‌هایش بسیار زیاد است و واقعاً قابلیت شمارش ندارد ولی ما به طور کل دو نوع ای سی داریم.

یک نوع آی سی که کوچک‌شده مداری دیگر است یعنی برای مثال شما برای تقویت صدا نیاز به یک دستگاه پری آمپلیفایر یک دستگاه آمپلیفایر یک دستگاه اکو و غیره داشتید حالا دانشمندان آمدند و یک برد کوچک‌تر را تولید کرده‌اند که قطعات این برد با میکروسکوپ دیده می‌شود و بسیار ریز است که باعث شده برای مثال دستگاه آمپلیفایر که به اندازه کل کارتن بود به اندازه نصف کارتن شود این یک کارایی وسیعی است که مدار کوچک شده دورش یک لایه سیلیکونی پلاستیکی می‌پیچند و به عنوان آی سی به بازار می آید. کارای دیگر آی‌سی نیز برنامه‌نویسی است یعنی برنامه ای در آی سی نوشته شده و او همین برنامه را اجرا می‌کند. برای مثال در کیت‌های آهنگ شما کلمه آی سی آهنگ رو مشاهده می‌کنید برای چه برای این‌که روی این آی سی برنامه‌نویسی شده است و به محض این‌که شما این آی سی را بزنید برنامه‌نویسی به صورت خودکار اجرا شده و شما صدای زیبایی را از بیرون بلندگو خواهید شنید. این دو نوع از انواع آی سی ها هستند و نوع یک آن ها بسیار کاربرد دارند ولی متأسفانه شما در صورت خرابی این نوع خیلی خیلی کم می‌توانید جدیدش را پیدا کنید ، بدلیل این‌که این نوع آی سی ها کاملاً خصوصی هستند و هر کسی مدار مورد نظر خود را کوچک می کند و با آی سی های کس دیگری کاری ندارد به خاطر همین بسیار کم هستند و فقط آن‌هایی در بازار بفروش می‌رسند که بسیار پرکاربرد باشد.

آی سی در خیلی از مدارها حضور دارد ولی معمولاً حضور کم‌ رنگی در مدارها دارد یعنی می‌توان گفت که نمی‌توان آی سی را در تمامی مدارها پیدا کرد اگر کیتی آی سی داشته باشد بدانید که این کیت کیتی پیش رفته است چون آی‌سی خود یک قطعه پیشرفته است و مسلماً استفاده از آی سی موجب نشان دادن پیشرفته بودن این کیت خواهد بود.

آی سی باعث شده که بسیار بسیار مدارها کوچک شوند و خدمت بزرگی به صنعت الکترونیک در کوچک سازی و جمع‌وجور کردن و قابل حمل کردن وسایل کرده است. وسایل الکترونیکی الان براحتی در جیب شما یا براحتی در دست شما قرار گرفته و شما می‌توانید از آن استفاده کنید ، بدون این‌که مجبور باشید یک وسیله بسیار بزرگ را حمل بکنید.

این کارایی است که آی سی کرده و ما تا الان به آی‌سی مدیون هستیم چون این کار باعث شده که ما بتوانیم خیلی در الکترونیک پیشرفت نموده و کارایی داشته باشیم. 

خب دوستان این مطلب هم به پایان رسید یعنی می‌توان گفت که آخرین مطلب هفته‌نامه الکترونیک برای افراد مبتدی نیز به پایان رسید. امیدوارم که روز و روزگار خوبی داشته باشید و همه شما رو دعوت می‌کنم که روز جمعه حوالی ساعت ده یا یازده به کلیپ ویدئویی که در سایت آپارات گذاشته می‌شود که سخنان پایانی بنده در مورد هفته‌نامه الکترونیک هست توجه کرده و آن را مشاهده کنید. بهتون پیشنهاد می کنم که حتماً این کلیپ که در سایت آپارات آپلود و بارگذاری می‌شود را مشاهده کنید ، به‌عنوان سخنان پایانی بنده و خب دیگه تمام شد همه کارهامون و امیدوارم که از این فرازونشیب‌هایی که این مدت هفته‌نامه الکترونیک داشت ناراحت نشده باشید و کمی ها و کاستی‌ها هفته نامه الکترونیک بگذرید.

امیدواریم که اگر سال بعدی وجود داشت بتوانیم با بهترین قدرت و حل انتقادهایی که شما به ما کردید برگردیم و به الکترونیک بپردازیم.

شما می توانید کلیپ آموزشی نحوه شناسایی حساسیت و لحیم‌کاری آخرین قطعه را یعنی ترانزیستور را در سایت آپارات به آدرسhttps://m.aparat.com/v/yAQl3 مشاهده کنید و از آخرین کلیپ ما هم لذت ببرید. 

شمارو به خداوند بزرگ و منان می‌سپارم و تا روز جمعه خدا نگهدار.

اگر سوال یا انتقاد و یا پیشنهاد سازنده ای درباره کل هفته نامه و آخرین مطلبمان دارید لطفا مطرح کنید،خوشحال می شویم.شما را باد به دنبال کردن کانال هفته نامه الکترونیک در پیام رسان بله و سروش.
در بله:
🌐کانال اصلیمون: https://ble.ir/electronic_2

👨‍🏫کانال آموزش: @amoozesh_electerinic

🔌پاسخ به سوالات: ble.ir/join/YTEzZWQzMj
در سروش:
🌐کانال اصلیمون: https://sapp.ir/joinchannel/OErvi7tGxVNlRLKyskDf5guX

👨‍🏫کانال آموزش:
https://sapp.ir/joinchannel/2SQ5NilR6tq3zOhmYJvDypxn

🔌پاسخ به سوالات: https://sapp.ir/joingroup/Cc5B1jdYkWEpwANoyvzUuqML

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
اخریشه؟ خدا قوت

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

بالاخره تمام شد دیگه.متشکر

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
مطلب دیگر من : کتاب صوتی سه دقیقه در قیامت
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/36577


یک مطلب دیگر من : نماز های نافله
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/36580


یکی دیگر از مطلب من: نماز شب
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/36584

مطلب دیگر من : باکس مخصوص محرم
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/36505

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران