رویدادهای مدرسه

حکومت دانش اموزی

اخرین فرار شاه !!!

وزارت فرهنگ


خلاصه :

می خواهیم کتابی در رابط فرار شاه خدمتتان بگوییم و مرفی کنیم . با ما همراه باشید 😁

بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم

کتاب اخرین سفر شاه : 

ویلیام شکراس روزنامه‌نگار جوان و پرآوازه‌ی انگلیسی که سالهاست به نگارش مقالات تحقیقی در نشریه ساندی تایمز اشتغال دارد، در این کتاب حاصل سه سال کوشش پی گیر خود را درباره روند زندگی شاه- از آغاز بیماری او تا زمان مرگش-به صورتی محققانه و بسیار مستند عرضه کرده است.

شاه

قسمتی از کتاب آخرین سفر شاه:

در بهار ۱۹۷۴ هنری کیسینجر به شاه تلگراف زد که پیشنهاد کند ایالات متحده و ایران مناسبات خود را گسترده‌تر و عمیق‌تر سازند، به نحوی که به صورت یک شراکت بالمناصفه درآید.

او پیشنهاد کرد یک کمیسیون مشترک در سطح وزیران به ریاست وزیر خزانه‌داری امریکا تشکیل گردد. یکی از نخستین وظایف کمیسیون مزبور می‌توانست همکاری در توسعه‌ی برنامه‌ی انرژی هسته‌ای ایران باشد.

همچنین او مشتاق بود مقدار بیشتری مهارتهای تکنولوژی و معلومات فنی امریکاییان را به ایران انتقال دهد تا توانایی پژوهش و صنعت را در بعضی از رشته‌ها که به نظرش اولویت مطلق داشت افزایش دهد. ما رشته‌هایی از قبیل شیرین کردن آب دریا، استفاده از نیروی خورشید و بعضی از رشته‌های مکانیک و الکترونیک را در نظر داریم که شامل ساختمان وسایل الکترونیکی و تولید بعضی از ادوات نظامی پیشرفته می‌باشد.

و نیز ایالات متحده در ایجاد صنعت پتروشیمی و سیستم رادار و مخابرات ایران از جمله ماهواره‌ها و تاسیسات زمینی به شاه کمک خواهد کرد. در همان حال علائق سیاسی و امنیتی باید از طریق دیدارهای مکرر میان مقامات امریکایی و ایرانی بیش از پیش گسترش یابد. اگر شاه ایجاد کمیسیون مشترکی را درباره‌ی امور امنیتی لازم می‌داند ما آمادگی داریم به این تقاضا پاسخ مثبت بدهیم.

شاه

شاه از پیشنهادهای کیسینجر خوشحال شد و تقریبا تمام آنها را با خوشرویی پذیرفت. پیشنهاد کرد دولت امریکا تحت عنوان انتقال تکنولوژی، باید به ایران اجازه‌ی ساختن موشک در ایران بدهد.

این موشکها ارزان‌تر از موشکهایی تمام خواهد شد که در امریکا ساخته می‌شوند و آنگاه وی آنها را به دولت ایالات متحده خواهد فروخت. در واقع شاه اهمیت زیادی برای این مسئله قائل بود. کیسینجر نیز آن را تصویب کرد.

در ماههای بعد او پیشنهاد کرد که برنامه‌ی تولید مشترک موشکها هرچه زودتر به اجرا درآید. در خصوص پیشنهاد کیسینجر که مقامات رسمی امریکایی و ایرانی مرتب بین تهران و واشینگتن رفت و آمد کنند، شاه اظهار نظر کرد که بهتر است بیشتر نشستها در تهران صورت بگیرد زیرا تصمیمها را من می‌گیرم و برایم راحت‌تر است که این کار را در تهران انجام دهم.

در اخر این مطلب pdf این کتاب هست و می توانید ان را بخوانید

یا علی مدد

۳ سال پیش
لینک دانلود هست می توانید دانلود کنید و بخوانید
پس یا علی .....

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
ممنون

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
آقای میری ممنون
خواهش میکنم 😁

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران