آموزش
وزارت آموزش
روش های حفظ سریع
وزارت آموزش
خلاصه :
در این مطلب قصد داریم سریع و موثر حفظ کردن را آموزش بدهیم.سعی کنید به جای تکرار زیاد متن ها به یادگیری درست و مفهومی بپردازید سپس به به خاطر بیاورید ( مرور ) کنید
گام اول : محیطی که در آن می خواهید مطالعه کنید را انتخاب کنید
برای بهینهکردن فرایند یادگیری اول باید محیط خود را بهدقت انتخاب کنید.
بهتر هست افراد محیطی را که کمتر حواسشان را پرت می کند را انتخاب کنند تا تمرکز بهتری داشته باشند
گام دوم : آنچه را که قصد حفظ کردنش را دارید ضبط کنید
هر چه را یاد گرفتهاید، بلند بگویید و صدای خود را ضبط کنید. بعد به آن گوش بدهید..
این روش برای کسانی که یادگیری شنیداری دارند خیلی مفید است.
میتوانید وقتی کارهای خانه را انجام میدهید یا رانندگی میکنید، به صدای ضبطشدهی خود گوش دهید.
به این صورت میتوانید اطلاعات را دوباره و دوباره مرور کنید. ( یادآوری به حافظه کوتاه مدت )
گام سوم :همه چیز را بنویسید
قبل از اینکه تلاش کنید همهچیز را از حفظ بگویید، دوباره و دوباره مطالب را بنویسید. این به شما کمک میکند تا بیشتر با مطلب موردنظر آشنا شوید.
اگر این کار را همزمان با گوش دادن به صدای خود انجام دهید، مطالب بیشتری را بهخاطر میسپارید. این نوشتن تاثیر بالایی می گذارد.
گام چهارم : یادداشت های خود را طبقه بندی کنید
بعد از برداشت مطالب ، آنها را به گروههای مختلف تقسیم کنید. این روش برای کسانی که یادگیری بینایی دارند عالی است؛
مخصوصا اگر از رنگهای مختلف برای موضوعات مختلف استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند، مطالب را تجزیه کنید
بعد میتوانید اطلاعاتی را که در ذهن خود ذخیره کردهاید هم طبقهبندی کنید.
گام پنجم : تکرار را جایگزین حفظ کردن انباشته کنید
هر خط از متن را چند بار تکرار کنید و بعد آن را بدون نگاه به یادداشتها بهخاطر بیاورید.
با حفظ کردن هر بخش از متن اطلاعات تازه را به آن اضافه کنید. این کار اجازه نمیدهد، چیزی را از حافظهی کوتاهمدت خود محو کنید.
تا وقتی که بتوانید آن بخش را کامل بهخاطر بیاورید این کار را ادامه دهید . تا وقتی که آن بخش را کامل حفظ نکردهاید،
به سراغ بخش بعدی نروید. ( یادگیری بینایی ) . ولی اگر بلند بلند میخوانید یادگیری شنوایی هم خواهید داشت.
گام ششم : مطلب را از حفظ بنویسید
این کار باعث میشود با تجربهکردن همه چیز، آن را بهتر یاد بگیرید.
گام هفتم : آنچه را که یاد گرفته اید ، به دیگران یاد بدهید
می توانید مطالب را به کسی که روبهرویتان نشسته توضیح دهید. یا اگر کسی را پیدا نکردید،
میتوانید جلوی آینه حرف بزنید. این کار باعث می شود که شما بفهمید آیا در جایی مشکل داشته اید یا نه .
گام هشتم : استراحت کنید
بهتر است برای مدتی به اطلاعاتی که یاد گرفتهاید فکر نکنید. بعدا که سراغ آن برگشتید، متوجه میشوید واقعا چقدر یاد گرفتهاید.
البته این به شما کمک میکند روی بخشهایی که در آنها مشکل داشتهاید هم تمرکز کنید
داشتن یک تصویر کلی از موضوعی که میخوانید حفظ کید کمک زیادی به یادگیری و حفظ کردن آن می کند ، در درس هایی که ما بیشتر با شکل کار داریم به کار ببرید.
( یادداشت برداری ) - یادداشتهای شما باید چکیدهای از آموخته خود باشند نه کپی کرده همان مطلب کتاب، .
سعی کنید فقط فرمولها و کلمات کلیدی را یادداشت کنید ، هدف این است که با مرور آنها مطالب خوانده شده در کمترین زمان یادآوری شوند.
لازم است در دورههای مختلف به عقب برگشته و مطالبی را که خواندهاید مجدد مرور کنید در مرور کردن باید سریع باشید سعی کنید از خلاصهای که تهیه کردهاید استفاده کنید .
سعی کیند که که بین مطالب جدیدی که میخوانی و مطالب قبلی ارتباط برقرار کنید.
توانایی شما در حفظ کردن درس ها پس از حدود نیمساعت کاهش مییابد، مثلاً در درسهایی بیشتر حفظی هستند را در جلسات کوتاه بخوانید.
یاعلی
طاها کلانتری
پیارسال
بسیار مفید بود
ولی طولانی بود اگر امکان داشت خلاصه اش (چکه اش) را می نوشتی.
Mahdi Shafiei
پیارسال
Hossein nasiry
پیارسال
آقای میری
پارسال
محمد احسان غلامی
پارسال