رویدادهای مدرسه

توضیحاتی درباره ی

کتاب در کمین گل سرخ

تکلیف کلاس روش مطالعه


خلاصه :

کتاب درکمین گل سرخ اثر محسن مؤمنی و روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است.

کتاب «در کمین گل سرخ» روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است که از نخستین روزهای حضور وی در ارتش تا شهادتش را شامل می‌شود. 
 
از مهم‌ترین ویژگی قلم محسن مؤمنی شریف در این اثر ـ نوگرایی در شیوه‌های روایت، تلفیق ظریف اطلاعات با بافت داستان و پرداختن به شخصیت‌هایی است که چه در بخش داستان و چه در بخش زندگی‌نامه، به‌خوبی قوام یافته‌اند و گویی از متن بیرون می‌آیند و همراه خواننده می‌شوند. نویسنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از خاطرات سپهبد صیاد شیرازی و روایت خود، مجموعه‌ای جذاب بیافریند. 
 
مؤمنی شریف در مقدمه‌ کتاب این‌گونه نوشته است: 
 
«درست فردای شهادت سپهبد صیاد شیرازی، دوست نویسنده‌ام احمد دهقان متنی در اختیارم گذاشت که نوار پیاده شده‌ چندین جلسه‌ مصاحبه با آن شهید بود... تا آن روز من صیاد را هم در میدان جنگ دیده بودم (در عملیات والفجر١) و هم بعد از جنگ (در حوزه‌ هنری در بعضی مناسبت‌ها). وقتی که او شهید شد، من نیز مانند همه‌ مردم ایران غمگین و متأثر شدم. آن روزها من بیش از هر چیز تحت تأثیر منش خاضعانه و رفتار بی‌پیرایه‌ او بودم، اما با خواندن این خاطرات دریافتم بزرگی او بیشتر از آن است که ما می‌دانیم و حق او برگردن استقلال امروز ایران و در سرنوشت جنگ فراتر از آن است که به تعارف در مجامع و محافل گفته می‌شود. او به راستی قهرمانی است ملی و قابل افتخار.» 
 
همچنین در بخشی از متن این کتاب می خوانیم: «... ده سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که ستوان علی صیاد شیرازی افسر گمنامی در لشکر تبریز بود، تیمسار یوسفی فرمانده‌ لشکر در میان جمعی از نظامیان گفته بود: «نام این جوان را به خاطر بسپارید. من در ناصیه‌ او آن‌قدر لیاقت می‌بینم که اگر بخت یارش باشد و از شر حاسدان در امان بماند، روزی فرمانده‌ نیروی زمینی ارتش ایران شود.» پیش‌بینی سرلشکر پیر، سیزده سال بعد هنگامی تحقق یافت که ایران یکی از حساس‌ترین لحظات تاریخ خود را می‌گذراند...». 
 
کتاب «در کمین گل سرخ» در هشتمین جشنواره‌ انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، ویژه‌ بررسی آثار منتشره در سال‌های ١٣٨٢- ١٣٨١ ، در بخش جنگ و زندگی‌نامه‌ شهید، مقام اول را به خود اختصاص داد. 
 
گفتنی است چاپ بیست و دوم کتاب  «در کمین گل سرخ»توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. 

کتاب «در کمین گل سرخ» توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران تقریظ شده که تقریظ ایشان به شرح زیر است:

«این نمونه‌ی جالب و بیسابقه‌ئی است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیتهای آن را یکسره مطالعه کردم ْ  زیبا و هنرمندانه نوشته شده است،  با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است،  و این طبیعی است.

البته برجستگیهای شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی‌توان نشان داد او حقاً نمونه‌ ای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود، رحمت خدا بر او.»

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران