۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۰:۳۴
۷۴۹


سفینه فضایی 

این خودرو مجهز به یک موتوربنزینی با توان ۲۲۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی  با توان  ۱۳۰ اسب بخار است که در مجموع هر دو موتور تولید گشتاوری معادل ۵۷۰ نیوتن متر دارند و در زمان ۴٫۴ ثانیه  سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت  است که در حالت الکتریکی حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و آلایندگی این خودرو به تولید ۵۹ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر محدود می‌شود.

مجموع وزن این خودرو با بدنه کربنی ۱۴۹۰ کیلوگرم است.

کمپانی آلمانی بی ام و (BMW) با معرفی بی ام و i8 رودستر از یک خودروی پلاگین هیبریدی و منحصر به فرد رونمایی کرده‌است. این خودرو با ظاهری جنگجو و خشن، قابلیت‌ها و امکانات زیادی را با خود یدک می‌کشد.

کمپانی بی ام و آلمان از شرکت‌های بنام و معتبر خودروسازی جهان است که در سال‌های اخیر با معرفی و تولید بی ام و i8 رودستر توجه همه را به سوی خود جلب کرده‌است. از آن زمان تاکنون این نارنجی متالیک تمامی سوالات و نظرات را به خود اختصاص داده و هر کجا که می‌روید عکس‌هایی از آن را مشاهده می‌کنید. نکته‌ای که در ارتباط با این خودروی علمی – تخیلی، ممکن است همه را در جای خود میخکوب کند، این است که این خودرو با ظاهری جنگجو و وحشی، از نوع هیبرید است.

درست همانند کوپه که برای ۵ سال متمادی در حال فروش است، بی ام و i8 رودستر نیز یک خودروی جذاب است. آیا بی ام و i8 رودستر یک خودروی پلاگین هیبریدی با عملکرد فوق‌العاده و ظاهری شیک است؟ باید بگوییم که BMW i8 چیزی فراتر از این‌ها است.

پیشرانه قدرتمند بی ام و i8 رودستر می‌تواند از ویژگی‌های کلیدی این خودروی پلاگین هیبریدی باشد. پیشرانه توربوشارژ سه سیلندر بنزینی این خودرو، ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. لازم است ذکر شود که این پیشرانه قدرتمند قادر است با استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب انتقال دهد. در مقابل شاهد یک موتور الکتریکی با ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور هستیم که می‌تواند با یک گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. هریک از این قوای محرکه می‌توانند به تنهایی کار کنند یا با ادغام پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی یک همکاری دو جانبه را رقم بزنند. گفتنی است که در حالت هیبرید، ۳۶۹ اسب بخار قدرت و چیزی حدود ۵۶۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد شد.

در این حالت، بی ام و i8 رودستر در عرض ۴٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. البته این خودرو چیز ناچیزی حدود ۰٫۲ ثانیه نسبت به مدل کوپه خود کندتر است که به دلیل وزن بیشتر آن است. خوب است بدانید که رودستر ۶۰ کیلوگرم بیشتر از کوپه وزن دارد. بله درست است که این خودروهای گران‌قیمت از سرعت بیشتری نسبت به i8 برخوردار هستند، اما در عین حال از وجود پلاگین هیبریدی هم بی بهره‌اند.

مهم‌ترین مشخصه فنی i8، پک باتری لیتیوم یونی ۱۱٫۶ کیلووات ساعتی است که می‌تواند به کمک یک شارژر سطح دو در عرض ۳ ساعت به‌طور کامل شارژ شود. به گزارش پایگاه خبری EPA، با این میزان از انرژی، بی ام و i8 رودستر در حالت تمام الکتریکی، قادر است ۲۸ کیلومتر را طی کند.

این رودستر آلمانی‌تبار درست همانند یک خودروی الکتریکی، بدون ایجاد سروصدا در اطراف شهر پرسه می‌زند. با این وجود، شتاب خودرو آنقدرها هم بالا نیست، هر چند واکنش اگزوز و گشتاور بالا سرعت خوبی را رقم می‌زند.

اما حداکثر سرعت این رودستر در حالت تمام الکتریک و در ماکسیمم حالت رانندگی eDrive به ۲۴۹ کیلومتر در ساعت محدود شده‌است. گزینه انتخابی دیگر در این آلمانی فوق‌العاده، حالت اتوماتیک است جایی که کامپیوتر تصمیم می‌گیرد از کدام منبع انرژی استفاده کند. با این حال عدم ایجاد صدای مزاحم در حین رانندگی و همچنین عدم تولید آلایندگی (zero-emissions driving) از مزیت‌های بزرگ i8 نسبت به سایر خودروها است.

در حالت eDrive خودکار، سیستم کامپیوتری BMW موتور بنزینی را روشن می‌کند. این موتور سه سیلندر صدای چندانی تولید نخواهد کرد و در هنگام کاهش سرعت ایجاد جرقه می‌کند. این در حالی است که موتور بنزینی به شما اجازه می‌دهد در صورت تمام شدن شارژ باتری و نداشتن فرصت کافی برای شارژ مجدد، همانند سایر خودروهای پلاگین هیبریدی به مسیر خود ادامه دهید. این مسئله بازگو کننده این است که سیستم احیای ترمز و پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر زودتر از موعود آن‌ها را شارژ خواهد کرد.

بهترین راه برای داشتن عملکرد مناسب و مهیج این است که وضعیت i8 را در حالت ورزشی یا همان اسپورت قرار دهید. خوب است بدانید که در کنار کمک فنرهای انعطاف‌پذیر و تراتل قدرتمند موتور، حالت ورزشی از پیشرانه در حد جوشیدن برای دست یافتن به بالاترین عملکرد خودرو کار می‌کشد. مطمئناً شتاب ۴٫۴ ثانیه‌ای صفر تا ۱۰۰ خودروی بی ام و i8 رودستر جزو استانداردهای سال ۲۰۱۸ نیست و توجه داشته باشید که هنگام نزدیک شدن به سرعت بزرگراه، قدرت افت می‌کند. اما با کمک بزرگی که گشتاور الکتریکی به i8 می‌کند، این خودرو می‌تواند پا را فراتر از خودروهای هم‌وزن خود بگذارد. قاعدتاً استفاده از حالت ورزشی به سود و منفعت راننده نخواهد بود و تنها جنبه هیجانی دارد.

خودروی بی ام و i8 رودستر به همان اندازه که برای رانندگی جذاب است از ظاهر زیبا و ساختارشکنی هم بهره می‌برد. این آلمانی فوق‌العاده زیبا با ساختاری از نوع فیبر کربن 

 بخش‌هایی از اشکال خشن را با خود یدک می‌کشد، همانند شیارهای روی بخش پشتی خودرو که هوا را در اطراف بدنه ی خودرو بخش می‌کند و عملکردی از نوع آئرودینامیک دارند. i8 خودرویی پهن با چرخ‌های ۲۰ اینچی در انتهای هر گوشه خودرو است. اگر دماغه و جلوی این خودرو را تحسین می‌کنید باید منتظر بخش پشتی آن باشید، جایی که کانال‌های هوا، چراغ‌های عقب حکاکی شده و همین‌طور وروردی هوای غول پیکر آشکار می‌شوند.

بخش دیگر i8 سقف کانورتیبل آن است که می‌تواند در سرعتی بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت، در عرض ۱۶ ثانیه باز یا بسته شود. یکی از مشکلات مهم این خودرو این است که پنجره‌های جانبی به‌طور کامل پایین نمی‌آیند، بنابراین کمی از شیشه همیشه در بالا قابل مشاهده است، که در هنگام رانندگی با این آلمانی، عجیب به نظر می‌رسد.

به علاوه پنجره شیشه‌ای در انتهای خودرو قرار گرفته که نقش مسدود کننده باد را برعهده دارد. مکان قرارگیری دکمه این مسدودکننده بسیار مهم است زیرا در صورت عدم استفاده از این بلاکر، ضعف خودور در بزرگراه مشهود خواهد بود. این مسدود کننده‌های باد یا هوا نقاط کوری را به وجود می‌آورند که دید راننده را مسدود می‌کنند. بدون داشتن سنسور نقطه کور ، بهتر است قبل از هر کاری ایتدا بغل‌های خودرو را بررسی کنید تا خودروی دیگر در آن نزدیکی حضور نداشته باشد.

برچسب‌های این مطلب:

فهرست دانش‌آموزان




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.