معرفی

بیمه بدنه خودرو چیست ؟


خلاصه :

بیمه بدنه به زبان ساده | خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه و پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب مورد نظر، بر روی باکس دلخواه کلیک کنید.►►►

فسخ خود به خود قرارداد بیمه‌ بدنه

نحوه فسخ بیمه بدنه و برگشت ‌حق‌بیمه

فسخ بیمه بدنه هنگام انتقال مالكیت خودرو

نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه

نحوه تعیین مقدار خسارت

مهلت و نحوه پرداخت خسارت بیمه بدنه

آیا بیمه بدنه حوادث خودرو در خارج کشور را نیز پوشش می‌دهد؟

اصطلاحات بیمه بدنه

بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌ هایی را پوشش می دهد؟

خسارت‌های فرعی، پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه

خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی گیرند

وظایف و تعهدات ‌بیمه‌ گذار در بیمه بدنه

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌ گر (شرکت بیمه)

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌ گذار (مشتری)

 

اصطلاحات بیمه بدنه:

اصطلاحات زیر صرف‌ نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشند در شرایط عمومی بیمه بدنه با تعریف مقابل آن به‌کار رفته است:

بیمه‌گر: شرکت بیمه‌‌ای است که مشخصات آن در این ‌بیمه‌نامه نوشته شده است و در ازای دریافت ‌حق‌بیمه، متعهد به جبران خسارت‌های احتمالی طبق شرایط مندرج در ‌بیمه‌نامه می‌باشد.

‌بیمه‌‌گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی مالک یا ذی‌نفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک دارد و قرارداد بیمه را با ‌بیمه‌گر منعقد ‌می‌کند و متعهد به پرداخت ‌حق‌‌بیمه آن ‌می‌باشد.

ذی‌نفع: شخصی است که بنا به درخواست بیمه‌گذار نام وی در این ‌بیمه‌نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می‌شود.

حق‌بیمه: مبلغی است که در ‌بیمه‌نامه مشخص شده و بیمه‌گذار موظف است آن را هنگام صدور ‌بیمه‌نامه یا به ترتیبی که در ‌بیمه‌نامه مشخص می‌شود به ‌بیمه‌گر پرداخت نماید.

موضوع بیمه: وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در این ‌بیمه‌نامه درج شده است. لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه‌شده به خریدار تحویل و یا در ‌بیمه‌نامه درج شده است نیز جزو موضوع بیمه محسوب می‌شود.

فرانشیز: بخشی از هر خسارت است که به عهده بیمه‌گذار است و میزان آن در بیمه‌نامه مشخص ‌می‌گردد.

مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه: مدت بیمه‌نامه‌ها معمولا یک ساله است اما شروع و پایان مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه به ترتیبی خواهد بود که در ‌بیمه‌نامه معین می‌شود.

 

بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد؟

برای شناخت بهتر بیمه بدنه خودرو ابتدا باید بدانیم این نوع از بیمه چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد. بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می‌دهد که به عنوان خطرات اصلی ارائه می‌شوند:

  • برخورد دو وسیله نقلیه به هم یا برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیا به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت و سکون)
  • واژگون شدن خودرو، سقوط خودرو
  • حریق (آتش سوزی، صاعقه، انفجار)
  • سرقت کلی خودرو (خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه در حین سرقت)
  • خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود.
  • خسارت باطری و لاستیک‌های خودرو نیز تا ۵۰ درصد قیمت نو ( قیمت خودرو در کارخانه) قابل پرداخت است.

حتما بخوانید:  بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌هایی را تحت پوشش بدنه قرار می دهد؟

خسارت‌های فرعی بیمه بدنه

خسارت‌های فرعی، پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه

خسارت‌های فرعی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند، مگر آنکه با پرداخت هزینه جداگانه و خرید این پوشش‌‌های اضافی، ریسک حوادث غیر مترقبه را کاهش دهیم.

خرید پوشش‌‌های اضافی برای بیمه بدنه خودرو، می‌تواند خسارت‌‌های زیر را پوشش دهد:

بلایای طبیعی

خسارت‌هایی که در اثر وقوع سیل، زلزله و فوران آتش‌ فشان به خودرو وارد می‌شود.

سرقت لوازم و قطعات خودرو

خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات خودرو که به عنوان سرقت جزئی در نظر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید:  ECU چیست؟ شرایط پوشش بیمه بدنه کامپیوتر خودرو ECU

پاشش رنگ و اسید

خسارت‌هایی که بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه خودرو به وجود می‌آید، مگر آنکه با خرید این پوشش، ریسک ناشی از این‌گونه حوادث را کنترل کند.

شکست شیشه بیمه بدنه

شکست شیشه

شکسته شدن شیشه به تنهایی و بدون برخورد شیئی خارجی و به دلایلی غیر از خطرات اصلی، مانند شکستن در اثر سرما تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار‌ نمی‌گیرد، اما با پرداخت حق‌بیمه اضافی و خرید این پوشش، خودرو در مقابل خسارت‌های احتمالی بیمه می‌شود.

ایاب و ذهاب

در صورتی که به دلیل آسیب بر اثر یکی از خطرات اصلی، امکان استفاده از خودرو بیمه‌شده وجود نداشته باشد با خرید پوشش هزینه ایاب و ذهاب و پرداخت حق‌بیمه اضافی، روزانه مبلغ مشخصی برای مدت معین به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

درصورتی‌ که بیمه‌گذار به دلیل هر یک از خطرات اصلی به‌ جز سرقت، قادر به استفاده از خودروی خود نباشد، می‌تواند با خرید پوشش هزینه ایاب و ذهاب برای مدت معینی، هزینه روزانه‌ رفت و آمد خود را از شرکت بیمه‌گر دریافت کند. این پوشش مخصوص خودروهای سواری است.

 

نوسانات بازار

نوسانات بازار نیز در خسارات فرعی بیمه بدنه قابل پوشش‌ دهی است. در مورد انواع وسائل نقلیه (به استثنای موتورسیکلت) امکان پرداخت حق‌بیمه اضافی، امکان و خرید پوشش اضافی نوسانات قیمت نیز وجود دارد. به شرط آنکه خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه به قیمت واقعی و ارزش روز بیمه شود. در غیر این صورت در زمان رسیدگی به خسارت، مبلغ خسارت به نسبت سرمایه بیمه‌شده به قیمت واقعی روز بازار در زمان صدور بیمه‌نامه مشمول اعمال قاعده نسبی* سرمایه می‌گردد.

قاعده نسبی، شرطی در بیمه‌نامه است که متقاضی بیمه را از کم‌ بیمه‌گی باز می‌دارد. نرخ حق‌بیمه را بیمه‌گر معمولا، با این فرض تعیین می‌کند که مبلغ بیمه پیشنهاد شده برای مال مورد نظر با ارزش واقعی آن مال برابر باشد. اما ‌بیمه‌‌گذاران، با علم به احتمال بسیار اندک وقوع خسارت کلی، معمولا مبلغ بیمه را کمتر از ارزش واقعی مال بیمه‌شده اعلام می‌کنند. چون در صورت نپرداختن حق‌بیمه متناسب با ارزش اموال، ساز و کار بیمه درست عمل نخواهد کرد. در بیمه‌های اموال معمولا، قاعده نسبی اجرا می‌شود.

حتما بخوانید:  ضرورت خرید الحاقیه بیمه بدنه با توجه به افزایش قیمت خودروها

خط و خش

کشیدن میخ

خسارت‌های ناشی از آسیب به خودرو بر اثر کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه روی بدنه، مگر اینکه ‌بیمه‌گذار این پوشش را خریداری کرده باشد.

استهلاک

خسارت‌های ناشی از کاهش ارزش خودرو؛ حتی اگر این کاهش قیمت به دلیل وقوع خطراتی باشد که شرکت بیمه‌گر متعهد به پوشش آن می‌باشد. برای نمونه، اگر در اثر پاشیدن رنگ به خودرویی که دارای بیمه بدنه‌‌‌ای با پوشش خطرات ناشی از پاشش مواد شیمیایی باشد، قیمت خودرو کاهش پیدا کند، شرکت بیمه‌گر تنها به جبران خسارت ناشی از پاشیدن ماده شیمیایی به بدنه خودرو می‌پردازد و خسارت ناشی از کاهش قیمت خودرو را پوشش‌ نمی‌دهد. برای پوشش دادن این مورد می‌‎توان از پوشش حذف استهلاک استفاده کرد.

 

این پوشش شامل استهلاک مربوط به باطری و لاستیک ها نمی باشد

 

توقف خودرو

پوشش هزینه توقف خودرو، جهت جبران خسارت‌های ناشی از عدم استفاده از وسیله نقلیه بیمه‌شده در زمانی که دچار خسارت شده و غیر قابل استفاده باشد؛ با پرداخت حق‌بیمه اضافی و خرید این پوشش، شرکت بیمه‌گر هزینه توقف خودرو را در زمان بروز حادثه پرداخت می‌نماید. هزینه‌های پرداختی با توجه به سقف بیمه و نوع کاربری خودرو (اتوکار یا بارکش) متفاوت است.

این پوشش بیمه بدنه خودرو مختص به بارکش‌‌ها و اتوکار‌هاست. درصورتی‌ که صاحب وسیله نقلیه این پوشش را خریداری کند، اگر به دلیل هر یک از خطرات بیمه بدنه خودرو متوقف شود، شرکت بیمه هزینه خسارت ناشی از توقف آن را می‌پردازد.

ترانزیت

خسارت‌هایی که خارج از مرزهای کشور به خودرو وارد می‌شود، می‌تواند تحت نوع دیگری از پوشش فرعی خودرو به نام پوشش ترانزیت قرار گیرد. با خرید این پوشش و با پرداخت حق‌بیمه بیشتر، وسیله نقلیه در برابر وقوع خسارت‌های ناشی از خطرات خارج از مرزهای جغرافیایی ایران تحت پوشش قرار می‌گیرد.

 

این پوشش شامل سرقت كلی و سرقت قطعات در خارج از مرزهای ایران نمی باشد

 

آزمایش سرعت

آزمایش سرعت

خسارت‌هایی که به دلیل استفاده از خودرو در مسابقه اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت به آن وارد شود را می‌توان با خرید این پوشش تامین نمود.

حمل مواد منفجره

خسارت‌هایی که به دلیل حمل مواد منفجره، سریع الاشتعال و یا اسیدی به خودرو وارد می‌شود، مگر آن که کاربری خودرو حمل مواد اشتعال‌زا و … باشد.

همان‌ طور که ذکر شد، خسارت‌‌های فوق از جمله خسارت‌‌هایی هستند که بیمه‌گر می‌تواند بسته به شرکت بیمه‌‌‌ای که برای خرید بیمه بدنه خودرو خود انتخاب می‌کند، با خرید پوشش‌‌های اضافی رفع کند. توجه به این نکته لازم است که لزوماً همه شرکت‌‌های بیمه، همه پوشش‌‌های بیمه بدنه را ارائه نمی‌کنند. از این نظر،‌ نمی‌توان انتظار داشت که با مراجعه تصادفی به هر شرکتی، بتوان هر نوع بیمه بدنه‌‌‌ای را خریداری نمود.

حتما بخوانید:  قیمت بیمه بدنه پراید با احتساب پوشش‌ها و تخفیف‌های شرکت‌های بیمه مختلف

خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی‌گیرند

فلسفه اصلی شکل‌ گیری انواع و اقسام محصولات بیمه‌ ای، از بیمه شخص ثالث گرفته تا بیمه بدنه و بیمه آتش‌ سوزی و همچنین دیگر محصولات بیمه‌ ای، کاهش ریسک حوادث بوده و هست. راننده‌‌‌ای که بیمه شخص ثالث می‌خرد، حداقل ریسکی را که مطابق قانون جاری کشور ملزم به پوشش آن است، مدیریت می‌کند. شخصی که بیمه بدنه می‌خرد، ریسک بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ ریسکی که پوشش آن از نظر خریدار بیمه بدنه، ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را دارد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانون‌ گذار و ناظر بر شرکت‌‌های بیمه در ایران فعالیت دارد، مجوز پوشش هر نوع خطری را به شرکت‌‌های بیمه‌گر‌ نمی‌دهد. خسارت‌‌هایی که طبق آیین‌ نامه بیمه بدنه،‌ نمی‌توانند توسط شرکت‌‌های بیمه پوشش داده شوند، عبارتند از:

استثنائات بیمه بدنه

استثنائات:

  • خسارت‌‌هایی که بر اثر جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم به دلیل انفجارهای هسته‌‌‌ای بوجود می‌آید.
  • خسارت‌‌هایی که به صورت عمدی توسط ‌بیمه‌‌گذار، ذی‌نفع یا راننده خودرو به آن وارد می‌شوند؛ ذی‌نفع، شخصی است که نام او مطابق خواسته ‌بیمه‌‌گذار، در بیمه‌نامه ثبت می‌شود و خسارت به وی پرداخت می‌شود.
  • خسارت‌‌هایی که در هنگام فرار از پلیس برای خودرو پیش می‌آید؛ مگر آنکه گریز از پلیس توسط فرد دیگری به صورت غیر قانونی و بدون اجازه مالک خودرو انجام شود، شرکت بیمه‌ خسارت‌های وارده را پوشش می‌دهد.
  • خسارت‌هایی که توسط راننده‌ بدون گواهی‌ نامه رانندگی به خودرو وارد می‌شود؛ هنگامی که رانندگی بدون گواهی‌ نامه یا گواهی‌ نامه باطل شده باشد، شرکت بیمه‌گر خسارت وارده به خودرو را پوشش‌ نمی‌دهد؛ همچنین درصورتی‌ که موضوع گواهی‌نامه با وسیله نقلیه‌‌ای که آن را می‌رانده است مطابقت نداشته باشد، شرکت بیمه‌گر خسارتی پرداخت‌ نمی‌کند.

 

تمام شدن اعتبار گواهی‌ نامه به معنای باطل شدن آن نیست

 

  • خسارت‌‌های بوجود آمده از حوادثی که به دلیل استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان یا مخدرها باشد تحت پوشش بیمه بدنه قرار‌ نمی‌گیرد.
  • خسارتی که به دلیل بکسل کردن وسیله نقلیه دیگری به خودرو وارد شود تحت پوشش بیمه بدنه نیست؛ البته شرکت‌های بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت به خودروهایی است که مجاز به بکسل کردن باشند و جزو موضوعات بیمه‌‌‌ای آنها باشد.
  • خساراتی که در اثر حمل بار بیشتر از حد مجاز به خودرو وارد می‌شود.

نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه

خسارت کلی

1-نحوه تعیین مقدار خسارت

مقدار خسارت قابل پرداخت توسط ‌بیمه‌گر تعیین می‌شود. در اینجا به نحوه محاسبه آن اشاره می‌کنیم. در صورت عدم توافق در مورد میزان خسارت، اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد می‌توانند از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل کنند.

خسارت کلی

مبحث خسارت کلی زمانی مطرح می‌شود که خودرو به کلی از بین رفته تلقی شود؛ به این معنی که خودرو به علت حوادث مشمول بیمه به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینه‌های تعمیر و تعویض قسمت‌‌های خسارت دیده آن به همراه هزینه‌‌های نجات از ۷۵ درصد قیمت خودرو در روز حادثه بیشتر باشد، یا حداقل ۶۰ روز پس از سرقت پیدا نشود.

در خسارت کلی ملاک محاسبه خسارت، ارزش معاملاتی خودرو در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه‌شده خواهد بود. از خسارت کلی، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات مقرر کسر و هزینه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه می‌شود؛ مشروط بر اینکه از کل مبلغ بیمه بیشتر نشود. ارزش بازیافتی خودرو توسط ‌شرکت بیمه‌گر تعیین می‌شود. در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار با ارزش تعیین شده، ‌بیمه‌گر پس از تملک خودرو و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه‌‌های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.

پرداخت خسارت کلی

با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه ‌می‌یابد و چنانچه مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد ‌حق‌‌بیمه سال‌‌های بعد به بیمه‌گذار مسترد می‌شود. قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه بیمه‌شده باید به ‌بیمه‌گر منتقل شود. چنانچه تا یک سال پس از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به ‌بیمه‌گر، وسیله نقلیه مذکور پیدا شود ‌بیمه‌گر موظف است آن را با رعایت ‌آیین‌ نامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمه‌گذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است، به وی پرداخت نماید.

خسارت جزئی

خسارت‌هایی که زیر مجموعه تعریف خسارت کلی نباشند، خسارت جزئی محسوب می‌شود. ملاک تعیین خسارت جزئی، هزینه تعمیر شامل دستمزد و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه کردن هزینه نجات و حمل تا حد مقرر خواهد بود. میزان استهلاک برای قطعات تعویضی (به جز شیشه‌‌ها و شیشه چراغ‌‌ها) از شروع سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد برای هر سال ۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد خواهد بود.

پرداخت خسارت

2-مهلت و نحوه پرداخت خسارت بیمه بدنه

‌بعد از تأیید میزان خسارت قابل پرداخت و تکمیل مدارک لازم، بیمه‌گر موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز خسارت را پرداخت کند. این مدت برای پرداخت خسارت سرقت خودرو ۶۰ روز است که از تاریخ اعلام خسارت به ‌بیمه‌گر شروع و پس از سپری شدن این مدت در صورت پیدا نشدن خودرو، خسارت وارده پرداخت می‌شود.

‌بیمه‌گر ‌می‌تواند به جای پرداخت نقدی خسارت، خودرو را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست تعمیر کند یا خودرو مشابهی را در عوض آن به تملک بیمه‌گذار درآورد. در هر حال فرانشیز و استهلاک به عهده بیمه‌گذار خواهد بود.

در صورتی که مبلغ بیمه‌شده کمتر از ارزش موضوع بیمه در روز وقوع حادثه باشد ‌بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغ بیمه‌شده با قیمت واقعی آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود.

وظایف و تعهدات ‌بیمه‌‌گذار در بیمه بدنه

1-رعایت اصل حد اعلای حسن نیت

این اصل از شروط اصلی و اساسی تنظیم قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است؛ در هنگام خرید بیمه بدنه، اطلاعات مختلفی توسط بیمه‌گذار به شرکت بیمه ارائه می‌شود، دقت و صداقت در ارائه این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمه‌گذار باید در هنگام عقد قرارداد بیمه بدنه، کلیه اطلاعاتی که در ارزیابی خطر مورد بیمه مؤثر هستند را در اختیار شرکت بیمه‌گر بگذارد.

خودرو شخص بیمه‌گذار پس از بازدید اولیه توسط کارشناس مورد تأیید شرکت بیمه و ارائه گزارش کارشناسی، مجاز به صدور بیمه‌نامه بدنه خودرو می‌باشد.

طبق قانون، درصورتی‌ که ‌بیمه‌گذار عمداً از بیان مطلبی که موضوع خطر را تغییر دهد، خودداری کند و یا اظهار خلاف واقع نماید، حتی اگر مطلب کتمان‌ شده یا خلاف واقع اظهارشده هیچ‌ تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد، باطل و بلا اثر خواهد بود. در این صورت وجوه پرداختی بیمه‌گذار به وی مسترد نخواهد شد.

2- پرداخت مبلغ بیمه

قرارداد بیمه بدنه با درخواست بیمه‌گذار و قبول شرکت ‌بیمه‌گر منعقد می‌شود، اما بدیهی است شروع تأمین و اجرای تعهدات ‌بیمه‌گر مشروط به پرداخت ‌حق‌‌بیمه پیش‌بینی شده در ‌بیمه‌نامه است. چنانچه پرداخت ‌حق‌‌بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه‌گذار یک یا چند قسط از اقساط ‌حق‌‌بیمه را پرداخت نکند، ‌بیمه‌گر می‌تواند ‌بیمه‌نامه را فسخ نماید. چنانچه ‌بیمه‌گر بعد از عدم پرداخت اقساط، به هر دلیلی ‌بیمه‌نامه را فسخ نکرده باشد، در صورت بروز حادثه، پرداخت خسارت تابع شرایط پیش‌بینی ‌شده در ‌بیمه‌نامه خواهد بود.

3-اعلام تشدید خطر

همانطور که اشاره شد، پوشش‌های فرعی بیمه بدنه، بسته به نوع کاربری خودرو و میزان ریسک پذیری وسیله نقلیه در برابر حوادث، قابل افزایش است؛ اگر در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و یا وضعیت کاربری خودرو دارای بیمه بدنه به وجود آید که باعث افزایش احتمال بروز حادثه شود، بیمه‌گذار موظف است این موضوع را به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند. اگر شرایط خودرو قبل از وقوع خسارت تغییر کند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ‌حق‌‌بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت آن توسط ‌بیمه‌‌گذار، قرارداد بیمه را فسخ نماید. در صورتی که بعد از وقوع خسارت، تغییر شرایط ‌خودرو مشخص شود، بیمه‌گر ‌می‌تواند خسارت را براساس نسبت ‌حق‌‌بیمه اولیه تعیین شده نسبت به ‌حق‌‌بیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت کند.

اپراتور بیمه بدنه

4-اعلام خسارت

مطابق قانون، ‌بیمه‌گذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت ‌بیمه‌گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه را اعلام نماید، یا از طریق پست سفارشی به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند. همچنین بیمه‌گذار موظف است مدارک مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به حادثه و تعیین میزان خسارت را در اختیار ‌بیمه‌گر قراردهد. در صورتی که بیمه‌گذار مدارک مورد نیاز را ارائه نکند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ادعای خسارت را رد کند؛ مگر آنکه بیمه‌گذار ثابت کند به دلایل موجه و غیر قابل اجتناب موفق به اطلاع رسانی نشده است.

5-عدم اظهارات غیر واقعی

هرگاه بیمه‌گذار به قصد تقلب، اطلاعات نادرستی در خصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به شرکت بیمه ارائه دهد و یا مدارک جعلی عرضه کند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند هیچ‌ گونه خسارتی به ‌بیمه‌گذار پرداخت نکند.

6-اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت

‌بیمه‌گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و افزایش خسارت وارده به خودرو و لوازم همراه آن، اقدامات و احتیاط‌‌های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود ‌می‌کند به عمل آورد. در صورتی که ثابت شود ‌بیمه‌گذار عمداً از انجام این اقدامات خودداری کرده، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند به نسبت تاثیر اهمال ‌‌بیمه‌‌گذار، خسارت پرداختی را کاهش دهد.

7-خودداری از جابه‌جایی خودرو

در صورت بروز حادثه بیمه‌گذار باید از جابجایی وسیله نقلیه جز به حکم مقررات یا دستور مقامات انتظامی خودداری نماید.

جابجایی خودرو

8-تعمیر خودرو بدون هماهنگی با بیمه‌ گر

بیمه‌گذار نباید بدون هماهنگی با بیمه‌گر و پیش از نهایی شدن مراحل پرداخت خسارت، خودروی خود را تعمیر کند؛ در غیر این صورت، شرکت بیمه می‌تواند روند پرداخت خسارت به وی را با مشکل مواجه سازد.

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌گر (شرکت بیمه)

در مواردی شرکت بیمه‌گر می‌تواند بیمه بدنه را فسخ کند، در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. در صورتی که فرد حق‌بیمه را به موقع نپردازد. (در صورت پرداخت قسطی)
  2. در صورت تشدید خطر مگر آن‌ که توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.
  3. در صورتی که بیمه‌گذار سهواً یا عمداً از اظهار اطلاعات خودداری یا اظهارات خلاف واقع نماید و مطالب اعلام نشده یا خلاف واقع در ارزیابی خطر مؤثر باشد.

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌‌گذار (مشتری)

در مواردی نیز فرد ‌بیمه‌گذار می‌تواند بیمه بدنه را فسخ کند، که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. در صورتی که خطر موضوع بیمه کاهش یابد و شرکت بیمه حاضر به تخفیف در حق‌بیمه نشود.
  2. در صورتی که فعالیت شرکت بیمه به هر دلیل متوقف شود.

در صورتی که شرکت بیمه بنا به دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمه‌نامه باشد، لازم است تا حق‌بیمه مدت اعتبار بیمه‌نامه را محاسبه کند و باقیمانده حق‌بیمه را به فرد پرداخت کند.

فسخ بیمه‌نامه

فسخ خود به خود قرارداد بیمه‌ بدنه

در صورتی که خودرو به دلیل وقوع حادثه‌‌‌ای که جزو محدوده پوشش‌ دهی بیمه بدنه نیست از بین برود، بیمه‌نامه خود به خود فسخ می‌شود.

نحوه فسخ بیمه بدنه و برگشت ‌حق‌بیمه

در صورتی که بیمه‌گذار یا ‌بیمه‌گر بخواهند ‌بیمه‌نامه را فسخ کنند باید به طور کتبی و رسمی به طرف مقابل اطلاع دهند. بعد از اعلام رسمی فسخ به طرف مقابل، بیمه بدنه همچنان تا ده روز اعتبار دارد. پس از فسخ بیمه بدنه از سمت بیمه‌گر یا ‌بیمه‌گذار یا به خودی خود، ارزش بیمه بدنه تا تاریخ سررسید که در قانون به‌اصطلاح حق‌بیمه مدت اعتبار بیمه نامیده می‌شود، به صورت روز شمار حساب می‌شود و باقیمانده به ‌بیمه‌گذار بازگردانده می‌شود. (به جزمواردی که در قسمت فسخ قرارداد از جانب بیمه‌گر و بیمه‌گذار به آنها اشاره شد)

  • در صورتی که ذی‌نفع ‌بیمه‌نامه شخص دیگری غیر از بیمه‌گذار باشد، کسب موافقت ذی‌نفع برای فسخ ‌بیمه‌نامه الزامی است. در صورت فسخ از طرف ‌بیمه‌گر، مراتب باید علاوه بر بیمه‌گذار به طور کتبی به اطلاع ذی‌نفع نیز رسانده شود.

فسخ بیمه بدنه هنگام انتقال مالكیت خودرو

در صورت انتقال مالکیت خودرو، بیمه‌گذار ‌می‌تواند ‌بیمه‌نامه را فسخ و ‌حق‌‌بیمه مدت باقیمانده ‌بیمه‌نامه خود را از شرکت بیمه دریافت نماید. در صورت عدم فسخ ‌بیمه‌نامه اگر مالک جدید به تعهدات بیمه‌گذار در مقابل ‌بیمه‌گر عمل نماید تعهدات ‌بیمه‌گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.

در صورتی که انتقال مالکیت خودرو پس از وقوع حادثه‌‌‌ای باشد که به ‌بیمه‌گر اعلام نشده است، ‌بیمه‌گر هیچ گونه مسئولیتی برای جبران خسارت‌‌های وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.

 

بیمه بدنه آیا بیمه بدنه حوادث خودرو در خارج کشور را نیز پوشش می‌دهد؟

مطابق قانون، پوشش‌‌های قرارداد بیمه بدنه به صورت پیش‌فرض، مربوط به خسارت‌‌هایی است که در محدوده جغرافیایی کشور رخ می‌دهد. البته با خرید پوشش اضافی ترانزیت می‌توان شرکت بیمه‌گر را نسبت به حوادث خارج از کشور نیز متعهد کرد. خسارت‌های مشمول بیمه‌نامه که در خارج از مرزهای کشور رخ دهند بجز سرقت کلی قابل جبران خواهد بود.

۴ سال پیش
سلام
کمی طولانی اما خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

احسنت.
جامع و مورد استفاده بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران