آموزش

ورزش وسلامتی


خلاصه :

.

ورزش منظم ، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت ، بهزیستی و افزایش طول عمر خود انجام دهید زیرا ورزش به سالم نگه داشتن سیستم قلبی عروقی ، بهبود عملکرد شناختی و بهبود خلق و خو و خواب شما کمک می کند و همچنین به شما کمک می کند که در دوران سالمندی از سلامت بیشتری برخوردار باشید .

نادیده گرفتن فواید جسمی و روحی ورزش بسیار دشوار است و مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که انجام هر نوع ورزشی بهتر از اصلاً ورزش نکردن است و هر کسی فارغ از سن ، جنسیت یا توانایی بدنی می تواند از ورزش کردن سود ببرد . در ادامه به ورزش ، تاریخچه و مزایای آن بیشتر پرداخته شده است .

 

ورزش چیست

به کل فعالیت های فیزیکی بدن انسان و حتی غیر فیزیکی مانند شطرنج ورزش گفته می شود . افراد می توانند گاهی اوقات به صورت منظم ورزش را انجام دهند و از آن برای تناسب اندام ، تفریح و سرگرمی استفاده کنند ورزش می تواند گروهی یا انفرادی باشد ورزش گروهی مانند فوتبال ، والیبال و ..  است و ورزش انفرادی مانند شنا ، دو و ...است .

ورزش می تواند به صورت رقابتی نیز باشد که بر طبق قوانینی یک یا چند برنده در آن مشخص می شود . البته تعریف ورزش به هدف از انجام آن بستگی دارد مثلاً رقابت شنا که در برابر هزاران نفر در استخر سرپوشیده انجام می گیرد یک نوع ورزش محسوب می شود در حالی که شنا در دریا یا استخر معمولی تفریح محسوب می شود .

تاریخچه ورزش

تا دهه 1960 تنها جوانان و افراد با استعداد به ورزش می پرداختند و بازی های المپیک ، جام بین المللی تنیس و لیگ های فوتبال مختص افرادی بود که در رشته خود بهترین بودند و برای برنده شدن رقابت می کردند . در آن زمان تمرکز بر سطح بالای آمادگی جسمانی در نخبگان ورزشی بود اما در آغاز دهه 1960 تغییری در این نگرش به وجود آمد .

ابتکار ورزش برای همه توسط شورای اروپا شکل گرفت ، ایجاد وزارت خانه ای برای ورزش و راه اندازی انجمن های ورزشی نشان از حرکت ورزش به سمت همه افراد داشت . در نتیجه توصیه شد همه افراد می توانند ورزش کنند . انجمن های محلی برای ساخت استخرهای شنا ، مکان ورزشی و زمین های گلف تشویق می شدند .

با این حال اگرچه این ابتکارات برای همه افراد جامعه بود ، اما هنوز بر سطح بالای آمادگی جسمانی تاکید می شد و سطح توصیه های ورزشی بسیار بالا و شدید بود . اما در سال های اخیر تغییر نگرش دیگری شکل گرفته است . دیگر ورزش فقط برای نخبگان نیست و نیازی نیست که در سطح بسیار شدید و اغلب غیر ممکن ورزش کرد .

ابتکارات دولت مانند " به خودتان برسید " ، " سلامتی " : نشاط " همه اقشار جامعه را به شرکت در سطح قابل قبولی از ورزش ترغیب و تشویق می کند . هم چنین دیگر بر تناسب جسمانی و اندام تاکید نمی شود بلکه بر سلامت جسمی و روانی کل جامعه و کاهش بیماری بر اثر استرس تاکید می شود و همه باید برای پیشگیری از مشکلات روحی ، روانی و جسمی باید ورزش کنند .

کم تحرک ترین اعضای جامعه احتمالاً تغییرات کوچک در سبک زندگی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و استفاده از پله را بیشتر از تغییرات بزرگ ورزشی که نیاز به ورزش حرفه ای دارد انجام می دهند .  در کل در سطح کشور اقداماتی طراحی شده است تا افراد را فعال تر سازند که ورزش بیشتری انجام دهند ، هم چنین در حال حاضر بر کاهش کم تحرکی نیز تاکید می شود . 

 

مزایای ورزش

ورزش منظم تاثیرات مفیدی برای بدن شما دارد که می تواند عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی ، سیستم قلبی عروقی ، سیستم تنفسی ، سوخت و ساز و حتی عملکرد مغزی شما را بهبود می بخشد .

همچنین ، ورزش منظم می تواند احتمال ابتلا به دیابت ، بیماری های کلیوی ، بیماری های ریه و برخی از انواع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همچنین جزئی از راه های کاهش بیماری قلبی است . به تاثیر ورزش بر روی سلامتی در ادامه بیشتر پرداخته شده است .

 

 بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی

افرادی که مرتباً ورزش می کنند احتمال ابتلای آن ها به بیماری های قلبی عروقی جدی بسیار کمتر می شود . ورزش عملکرد کلی قلب شما را بهبود می بخشد ، به طوری که می توانید با هر ضربان قلب ، خون بیشتری را پمپاژ کنید و فشار خون را کاهش می دهد .

از سوی دیگر ، در نتیجه ورزش کردن منظم ، عملکرد عروق کلی بهتر می شود و با جلوگیری از تصلب شرایین ، احتمال حمله قلبی و انواع سکته مغزی کاهش می یابد .

 

 بهبود سیستم اسکللتی عضلانی

برخی از بارزترین مزایای ورزش مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی است زیرا در نتیجه ورزش ، عضلات و استخوان های شما قوی تر می شوند . همچنین ، با توجه به سن پیر شدن حس ها ، اندام ها یا سیستم های مختلف بدن با افزایش سن ، احتمال ابتلا به مشکلات و شکستگی های جدی مفاصل کمتر خواهد شد و عدم تعادل ( و احتمال سقوط ) کاهش می یابد .

 

 مزایای تنفسی

ورزش منظم به جلوگیری از بیماری مزمن ریه کمک می کند زیرا باعث افزایش ظرفیت ریه شده و با افزایش جریان خون به ریه های شما ، به آن ها اجازه می دهد که اکسیژن بیشتری را به خون منتقل کنند .

 

 بهبود سوخت و ساز

ورزش منظم عملکرد سوخت و ساز کلی شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد ، که به حفظ سلامت کلی شما کمک می کند . ورزش باعث افزایش توانایی عضلات در سوزاندن چربی بیشتر شده و سطح تری گلیسیرید ( Triglyceride ) خون شما را کاهش می دهد  و همچنین باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می شود .

 بهبود خلق

فعالیت بدنی و ورزش مواد شیمیایی مختلف مغز را تحریک می کند که می تواند احساس شادی ، آرامش را برای فرد به همراه داشته و اضطراب او را کاهش دهد . همچنین وقتی به صورت منظم ورزش می کنید نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری دارید که می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و عزت نفس شما را بهبود بخشد .

 

 خواب بهتر

فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند بهتر بخوابید و خواب عمیق تری نیز داشته باشید . آنچه در این میان مهم است این است که نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید زیرا در این صورت انرژی زیادی دارید که اجازه نمی دهد به خواب بروید .

 

 

علاوه بر مزایایی که ذکر شد ، ورزش کردن عملکرد ایمنی بدن شما را بهبود بخشیده و شانس ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد . همچنین ، باعث پیشگیری از افت شناختی و جسمی ناشی از افزایش سن می شود . بعلاوه ، افراد سیگاری می توانند با ورزش کردن ، بهتر سیگار را ترک کنند و همچنین ورزش کردن به کاهش وزن و درمان چاقی در افراد کمک می کند .

 

توصیه های کنونی برای ورزش کردن افراد

توصیه های ورزشی در طول زمان تغییر کرده است و در بین کشورهای مختلف بسته به این که یک فرهنگ چقدر کم تحرک است و این که سطح معقول و مناسب ورزش چقدر باید باشد ، متفاوت است . بنابراین توصیه به افراد کم تحرک  این است که هر روز یک ساعت ورزش انجام دهند که ضربان قلب را زیاد می کند چون افراد به راحتی ورزش را کنار می گذارند و ورزش کم اصلاً هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد .

دپارتمان سلامت انگلستان حداقل 5 جلسه ورزش در هفته را پیشنهاد کرده است در واقع توصیه سلامت انگلستان به این صورت است :

  • ورزش در بزرگسالان : باید افراد بزرگسال  5 روز در هفته یا بیشتر ، حداقل به مدت 30 دقیقه فعالیت بدنی حداقل با شدت متوسط داشته باشند .

  • ورزش در کودکان : باید هر روز حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی حداقل با شدت متوسط به همراه حداقل دو جلسه شامل فعالیت هایی برای بهبود سلامت استخوان ، نیرومندی و انعطاف پذیری عضلانی داشته باشند . 

هدف ساده ای دیگر که به خصوص در استرالیا و به دنبال افزایش دسترسی به قدم شمارها مورد استفاده قرار می گیرد به افراد توصیه می شود در روز 10000 گام بردارند . برخی مطالعات نشان می دهد تنها بستن قدم شمار به خود و نشان دادن تعداد قدم ها می تواند پیاده روی را افزایش دهد . 

 

جمع بندی

با توجه به تمام مزایای فیزیولوژیکی و روانشناختی حاصل از ورزش ، به راحتی می توان دریافت که ورزش منظم چگونه می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کرده و خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد . علاوه بر تأثیرات مفید مستقیم ورزش بر روی قلب ، ورزش منظم چندین عامل مهم خطر قلبی را نیز بهبود می بخشد .

ورزش باعث کاهش فشار خون ، جلوگیری از چاقی ، کاهش سطح تری گلیسیرید ، افزایش سطح کلسترول خوب و افزایش مقاومت به انسولین می شود  و حتی به نظر می رسد که یک روال ورزشی در دستیابی برای ترک سیگار مفید است . 

ورزش یکی از ابعاد سبک زندگی سالم است که همانطور که مشاهده کردید به شدت می تواند بر سلامت افراد و خانواده ها تاثیر بگذارد . اگر می خواهید در مورد روش های سبک زندگی سالم اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

 

لایک یادتان نرود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیگیرم شوید

مطالب جذابی پیشروی شما است

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

این مطلب کپی شده است

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران