آموزش

تکنیک های مختلف مطالعه

تکنیک های مطالعه

سلام من امروز می خواهم درباره تکنیک های مطالعه صحبت کنم امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد .


خلاصه :

سلام من امروز می خواهم درباره تکنیک های مطالعه صحبت کنم امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد .

  1. روش SQ3R

روش SQ3R یک روش درک مطلب است که به دانش آموزان کمک می کند تا حقایق مهم را شناسایی کرده و اطلاعات را در کتاب درسی خود حفظ کنند. SQ3R (یا SQRRR) مخفف کلمه پنج مرحله ای از فرآیند درک مطلب است. این مراحل را برای یک جلسه مطالعه کارآمدتر و موثر تر امتحان کنید:

نظرسنجی: به جای خواندن کل کتاب ، با جستجوی فصل اول و یادداشت برداری از عناوین ، زیرنویس ها ، تصاویر یا سایر ویژگی های برجسته مانند نمودارها شروع کنید.

سوال: سوالاتی را در مورد محتوای فصل تنظیم کنید ، مانند ، این فصل درباره چیست؟ من قبلاً در مورد این موضوع چه می دانم؟

بخوانید: شروع به خواندن فصل به طور کامل کنید و به دنبال پاسخ سوالاتی باشید که بیان کرده اید.

بخوانید: پس از خواندن بخشی ، مطالبی را که خواندید با کلمات خود خلاصه کنید. سعی کنید نکات اصلی را به خاطر بسپارید و مشخص کنید و به سوالات مرحله دوم پاسخ دهید.

مرور: پس از اتمام فصل ، مهم است که مطالب را برای درک کامل آن مرور کنید. خودتان را در مورد سوالاتی که ایجاد کرده اید امتحان کنید و هر قسمت را که نیاز دارید دوباره بخوانید.

  1. تمرین بازیابی

تمرین بازیابی بر اساس مفهوم به یاد آوردن در زمان بعد است. یادآوری پاسخ به سوالات، یادگیری را بیشتر از جستجوی پاسخ در کتاب درسی خود بهبود می بخشد. و به خاطر سپردن و نوشتن پاسخ یک فلش کارت بسیار موثر تر از آن است که فکر کنید جواب را می دانید و کارت را زود برگردانید.

اگر بازیابی را تمرین می کنید ، به احتمال زیاد بعداً اطلاعات را به خاطر می آورید. در زیر چند روش وجود دارد که می توانید فرآیند بازیابی را در روال مطالعه خود پیاده سازی کنید.

از آزمون های عملی استفاده کنید: از آزمون ها یا سوالات عملی برای امتحان خود استفاده کنید ، بدون اینکه به کتاب یا یادداشت های خود نگاه کنید.

سوالات خود را ایجاد کنید: معلم خودتان باشید و سوالاتی ایجاد کنید که فکر می کنید در یک آزمون قرار دارد. اگر در گروه مطالعه هستید ، دیگران را تشویق کنید تا همین کار را انجام دهند و سوالات خود را مطرح کنید.

از فلش کارت ها استفاده کنید: فلش کارت ایجاد کنید ، اما مطمئن شوید که تکنیک بازیابی خود را تمرین می کنید. به جای ورق زدن زودهنگام کارت ، پاسخ را بنویسید و سپس بررسی کنید.

  1. تمرین فاصله

تمرینات فضایی (که به عنوان "تمرین توزیع شده" نیز شناخته می شود) دانش آموزان را تشویق می کند تا به مدت طولانی تر به جای تمرین شب قبل مطالعه کنند. وقتی مغز ما چیزی را تقریباً فراموش می کند ، بیشتر تلاش می کند تا این اطلاعات را به خاطر آورد. فاصله گرفتن از مطالعه باعث می شود ذهن شما بتواند بین ایده ها ارتباط برقرار کند و بر دانشی که بعداً به راحتی به خاطر می آید ، برسد.

برای امتحان این تکنیک ، مطالب خود را در فواصل زمانی مشابه برنامه زیر مرور کنید:

روز اول: مطالب را در کلاس یاد بگیرید.

روز دوم: بازبینی و مرور.

روز سوم: بازبینی و مرور.

بعد از یک هفته: دوباره مراجعه کنید و مرور کنید.

پس از دو هفته: بازبینی و مرور.

مهم این است که برنامه ریزی را زود شروع کنید. در ابتدای هر ترم ، هر روز زمانی را فقط برای مطالعه و مرور مطالب برنامه ریزی کنید. حتی اگر چند ماه از امتحانات شما بگذرد ، این به شما کمک می کند تا خود را مسئول بدانید

  1. روش PQ4

  2. این روش یک رویکرد فعال برای یادگیری دارد که حفظ و درک موضوع را بهبود می بخشد. مشابه روش SQ3R در بالا ، PQ4R مخفف کلمه ای است که نشان دهنده شش مرحله در این فرآیند است.

    پیش نمایش: قبل از شروع مطالعه ، اطلاعات را پیش نمایش کنید تا بتوانید از موضوع مورد نظر مطلع شوید. مطالب را حذف کنید و فقط سرفصل ها ، زیر عنوان ها و متن برجسته را بخوانید.

    سوال: سوالاتی مربوط به موضوع را از خود بپرسید ، مانند اینکه انتظار دارم چه چیزی یاد بگیرم؟ من قبلاً در مورد این موضوع چه می دانم؟

    بخوانید: اطلاعات را یک به یک بخوانید و سعی کنید پاسخ سوالات خود را مشخص کنید.

    بازتاب: آیا به همه سوالات خود پاسخ داده اید؟ اگر نه ، برگردید و ببینید آیا می توانید جواب را پیدا کنید.

    بخوانید: به زبان و نحو خودتان خلاصه ای از اطلاعاتی را که خوانده اید بنویسید.

    مرور: یکبار دیگر به مطالب نگاه کنید و به سوالاتی که هنوز پاسخ داده نشده پاسخ دهید.

  3. تکنیک فاینمن

  4. تکنیک فاینمن یک روش کارآمد برای یادگیری سریع یک مفهوم با توضیح ساده و ساده آن است. این بر اساس این ایده است ، "اگر می خواهید چیزی را خوب بفهمید ، سعی کنید آن را به سادگی توضیح دهید." معنای آن این است که ، با تلاش برای توضیح یک مفهوم با کلمات خود ، به احتمال زیاد آن را بسیار سریعتر درک می کنیم.

    چگونه کار می کند:

    موضوع/مفهوم مورد مطالعه خود را در بالای یک ورق کاغذ بنویسید.

    سپس ، آن را با کلمات خود طوری توضیح دهید که انگار به شخص دیگری آموزش می دهید.

    مطالبی را که نوشته اید مرور کنید و مناطقی را که اشتباه کرده اید ، مشخص کنید. پس از شناسایی آنها ، به یادداشت ها یا مطالب خواندن خود برگردید و پاسخ درست را پیدا کنید.

    در نهایت ، اگر در نوشتار شما زمینه هایی وجود دارد که در آن از اصطلاحات فنی یا زبان پیچیده استفاده کرده اید ، به عقب برگردید و این بخشها را برای افرادی که سابقه تحصیلی شما را ندارند ، با اصطلاحات ساده تر بنویسید.

  5. سیستم لایتنر

  6. سیستم Leitner یک تکنیک یادگیری است که بر اساس فلش کارت طراحی شده است. در حالت ایده آل ، شما کارت های خود را در چندین جعبه مختلف نگه می دارید تا زمان نیاز به مطالعه هر مجموعه را ردیابی کنید. هر کارت در جعبه 1 شروع می شود. اگر کارت را درست دریافت کنید ، آن را به جعبه بعدی منتقل می کنید. در صورت اشتباه گرفتن کارت ، آن را یا از جعبه پایین ببرید یا آن را در جعبه 1 نگه دارید (اگر قبلاً موجود است).

    هر جعبه تعیین می کند که هر مجموعه کارت را چقدر مطالعه خواهید کرد ، مشابه برنامه زیر:

    هر روز - جعبه 1

    هر دو روز - جعبه 2

    هر چهار روز - جعبه 3

    هر نه روز - جعبه 4

    هر 14 روز - جعبه 5

  7. یادداشت های رنگی

  8. یادداشت های نامرتب می تواند یادآوری نکات مهم یک سخنرانی را دشوار کند. نوشتن رنگی یک روش پویا برای سازماندهی اطلاعاتی است که یاد می گیرید. همچنین به شما کمک می کند تا مهمترین ایده ها را مرور و اولویت بندی کنید.

    یک مطالعه اخیر نشان داد که رنگ می تواند عملکرد حافظه افراد را بهبود بخشد. همان مطالعه نشان داد که رنگهای گرم (قرمز و زرد) "می توانند یک محیط یادگیری مثبت و انگیزشی ایجاد کنند که می تواند به یادگیرندگان نه تنها درک مثبتی نسبت به محتوا ، بلکه تعامل و تعامل بیشتر با مطالب آموزشی را نیز داشته باشد." همچنین گزارش شده است که رنگهای گرمتر "توجه را افزایش می دهد و هیجان و اطلاعات را به دنبال دارد".

    نوشتن رنگی ممکن است بیهوده به نظر برسد ، اما این نکات را در نظر داشته باشید:

    نکات کلیدی را با رنگ قرمز بنویسید.

    اطلاعات مهم را با رنگ زرد مشخص کنید.

  9. نقشه برداری ذهن

  10. اگر یک یادگیرنده بصری هستید ، نقشه برداری ذهنی را امتحان کنید ، تکنیکی که به شما امکان می دهد اطلاعات را به صورت بصری در نمودار سازماندهی کنید. ابتدا یک کلمه را در مرکز یک صفحه خالی بنویسید. از آنجا ، ایده ها و کلمات کلیدی اصلی را می نویسید و آنها را مستقیماً به مفهوم اصلی متصل می کنید. سایر ایده های مرتبط همچنان ادامه خواهند یافت.

    ساختار نقشه ذهنی به نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات مغز ما مربوط می شود. نقشه برداری از یادداشت ها به جای نوشتن آنها می تواند درک خواندن شما را بهبود بخشد. همچنین شما را قادر می سازد تا با ارتباط سلسله مراتبی و روابط بین مفاهیم و ایده ها ، تصویر کلی را مشاهده کنید.

    بنابراین ، چگونه آن را انجام می دهید؟

    یک کاغذ خالی بردارید (یا از یک ابزار آنلاین استفاده کنید) و موضوع مطالعه خود را در مرکز بنویسید ، مانند "رشد کودک".

    یکی از ایده های اصلی خود (یعنی یک فصل از کتاب یا یادداشت های خود) را به موضوع اصلی مانند "مراحل توسعه" وصل کنید.

    زیر شاخه های ایده های حمایتی را به شاخه اصلی خود متصل کنید. این انجمن ایده هاست. به عنوان مثال ، "حسی - حرکتی" ، "قبل از عمل" ، "عملیاتی بتنی" و "عملیاتی رسمی".

    نکته: برای هر شاخه از رنگ های مختلف استفاده کنید و اگر کمک می کند ، نقاشی کنید.

    9- قبل از مطالعه ورزش کنید

    ورزش نه تنها با خستگی مبارزه می کند ، بلکه می تواند سطح انرژی را نیز افزایش دهد. اگر برای یافتن انگیزه برای مطالعه مشکل دارید ، یک برنامه ورزشی روزانه را به روز خود اضافه کنید. لازم نیست یک ساعت کامل در ورزشگاه باشید. این می تواند یک تمرین 20 دقیقه ای در خانه یا یک پیاده روی سریع در محله شما باشد. هر چیزی که باعث افزایش ضربان قلب شما شود. ورزش قبل از مطالعه:

    عملکرد مغز را آغاز می کند و می تواند به بهبود حافظه و عملکرد شناختی کمک کند.

    اندورفین ترشح می کند که می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و سطح استرس را کاهش دهد.

  11. مطالعه قبل از خواب

  12. خواب برای عملکرد مغز ، شکل گیری حافظه و یادگیری بسیار مهم است. مطالعه قبل از خواب ، چه مرور فلش کارت ها یا یادداشت ها ، می تواند به بهبود یادآوری کمک کند. به گفته اسکات کرنی ، محقق از دانشگاه یورک در انگلستان ، "هنگامی که بیدار هستید چیزهای جدیدی یاد می گیرید ، اما وقتی در خواب هستید آنها را اصلاح می کنید ، بازیابی آنها و استفاده صحیح از آنها در زمان نیاز آسان تر می شود. اکثر. این برای نحوه یادگیری ما مهم است ، اما همچنین برای این که چگونه می توانیم عملکردهای سالم مغز را حفظ کنیم. "

    وقتی خواب هستید ، مغز خاطرات شما را سازماندهی می کند. چند ساعت قبل از خواب مطالعه کنید و سپس اطلاعات را در صبح مرور کنید.

    هیچ کس نمی خواهد بیشتر از زمان مورد نیاز برای مطالعه صرف کند. یادگیری تکنیک های مطالعه موثر می تواند از آمادگی کامل شما برای امتحانات اطمینان حاصل کند و به خنثی سازی هرگونه اضطراب امتحان در پیش رو کمک می کند. امیدوارم با تکنیک های بالا بتوانید از گرفتگی شب قبل جلوگیری کرده و زمان مطالعه خود را موثر تر کنید.

     

     

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران